28 mars 2009

Förändringar i det svenska skolsystemet.

I dagens skolsystem får barnen/ungdomarna kunskaper och de får lära sig att ta sitt eget ansvar för prov och läxor. Barnen lär sig också att passa tider och respektera vuxna och andra barn i deras omgivning. Om problem uppstår så kan eleverna kontakta kuratorer och skolsköterskor och vissa skolor har även något som heter Lugna gatan, där de kan gå om de vill prata och få stöd. Det finns mycket positivt i ett svenskt skolsystem, men det finns även saker som bör förändras.

Jag skulle vilja förändra att det ska bli mer blandade klasser med svenska och utlänska elever för det hade skapat mer sammhörighet. En annan jätte viktig förändring är att lärarna måste ha en riktig utbildning när det gäller funktionshinder som: ADHD, Aspberger och andra psykiska funktionshinder. Det måste satsas pengar och resurser på detta. Exempelvis om en elev har ADHD och behöver en personlig assistent eller ett skoldaghem, så ska det inte vara fråga om pengar utan om elevens framtid och trygghet. Det sista jag vill nämna och som jag tycker ska förändras är att eleverna inte ska byta lärare så ofta, det har blivit vanligt nuförtiden. Det skapar bara otrygghet och oro hos eleverna.

Jag skulle vilja förändra detta för att skapa sammhörighet, trygghet och rättvisa i skolorna. Om dessa problem hade löst sig så tror jag att skolsystemet hade blivit lättare för både lärare och elever och alla hade trivts mycket bättre.

Förändringarna enligt mig skulle lett till lättare koncentration hos barn med något psykiskt funktionshinder. Det hade skapat trygghet hos alla elever om de hade haft samma lärare hela tiden för då kan dem bygga upp ett förtroende för lärarna, och lärarna hade dessutom kännt sig trygga med barnen. Om klasserna blandas så tror jag att det hade blivit lättare för eleverna att förstå och respektera varandra, de hade lärt känna varandras kulturer och religioner och då skapas kontakt mellan eleverna. Jag tycker att detta är viktiga förändringar som hade lett till ett bra och väl fungerade skolsystem.

1 kommentar:

Åsa sa...

Den här texten är lätt att följa med i eftersom den har en väl genomtänkt struktur och ett innehåll som många kan relatera till. Du ger tydliga exempel och din huvudpoäng är lätt att hitta. Sammanhanget i texten fungerar bra.
Språket är anpassat till texttypen.

Eventuellt skulle inledningen kunna utvecklas något mer med en konkret situation som leder läsaren in i texten på ett mjukare sätt.

I instruktionen ingick att hänvisa till minst en text i häftet "Engagemang och påverkan". För att uppgiften ska anses vara korrekt löst måste instruktionen följas.