20 april 2009

Schema för den muntliga delen av NP + sammanfattning av dagens lektion

Idag gav jag i uppgift att skriva om er egen upplevelse av filmen Slumdog Millionaire som ni såg före påsklovet. Det visade sig att bara hälften av eleverna i klassen kom och såg filmen. Konstigt, tyckte jag, eftersom jag trodde att ni hade diskuterat er fram till att se den filmen tillsammans och att det datumet passade er?! De som inte kom dit fick skriva om varför de valde att göra något annat den kvällen. För att det ska vara "rättvist" kommer jag att skriva frånvaro för en sv-lektion för de som inte kom. Det blir lektionen i v 16. Den lektionen ligger på fredagen den 17/4 i frånvaroprogrammet och kommer alltså att synas på det datumet, så det funkar att göra så den här gången.

Det har varit lite låg aktivitet i bloggen och med vårt stegprojekt på sista tiden. Ingen har skrivit något inlägg om det den senaste veckan. Därför blev det ingen utlottning idag. Mitt förslag är att vi avslutar stegprojektet måndagen den 11 maj. Då vill jag ha in alla stegräknarna igen. Det vore kul om alla gjorde en sista ansträngning fram till den 11:e! Ni vet att jag premierar uthållighet i alla sammanhang. Det är inte ok att skärpa sig varannan gång och sedan ta det lugnt. Det räcker inte. Titta bara på Rafa. Han ger ALDRIG någonsin upp. Därför är han min främsta förebild och därför är han bäst.

Blogga om stegprojektet fram till den 11:e, så kan vi ha en sista utlottning då. Det är kul om man skriver LITE mer än bara hur många steg man har gått. Man kan ju också sammanfatta sin egen insats hittills. Jag ska också blogga om det.

Idag delade jag ut instruktioner till den muntliga delen av det nationella provet. Ni ska prata om två bilder som ni har valt och som passar in i temat engagemang och påverkan. Den ena bilden ska hämtas från texthäftet och den andra är valfri. Jag lägger instruktionerna i klassrummet imorgon till er som inte var där idag.

Följande tider gäller för det muntliga provet:

Måndag 27 april 12:30-14:00
Iman
Peace
Pink
Globben
Adidas
Dog Lovers
Sarah
Sukii

Måndag 4 maj kl 12:30-14:00
Jiii
Martina
Emma
Kååh
Sabina
Farah
Eh
Tsk
Katta
Tamii
Tråden

OBS! Man behöver bara komma den dagen man själv ska hålla sitt föredrag. Inga andra tillfällen ges.

Fråga här i bloggen om du undrar över något!

4 kommentarer:

Adidas sa...

Menar du att dem som inte har sett filmen ska få frånvaro från din lektion?! Så man ska ditt även man har varit sjukanmäld och inte kan ta sig från sängen? Vad har det förresten med svenskan att göra? I så fall borde Anders sätta frånvaro för mentorstimmen! Du själv Åsa valde hellre att syssla med din resa ju? Är det bara jag som inte ser någon "rättvisa" i detta? Jag har tappat hakan här :S

Adidas sa...

Jag hoppas verkligen att jag har misstolkat detta för det låter inte klokt det här

Åsa sa...

Ja, vi kan väl säga att det inte blev så lyckat det här filmprojektet. Min tanke var från början att vi skulle se "I taket lyser stjärnorna" eftersom jag kunde stå för ett sådant filmval själv, av olika anledningar. När jag inte var tillräckligt snabb att boka och filmen hade slutat gå kan jag erkänna att jag inte var lika engagerad längre.

Det var min uppfattning att ni ville gå på bio för att göra något roligt med klassen. Jag själv hade ett litet annat syfte, som ni säkert förstår. Utifrån mitt lärarperspektiv ville jag använda tillfället i svenska eftersom film ingår i kursen. "Slumdog Millionaire" kunde också fungera för det jag hade tänkt mig, men den var inte helt perfekt ur mitt perspektiv, och därför kände jag mig mindre engagerad.

Er mentor sa att han kunde tänka sig att gå med på bio och jag "lämnade över" till honom kan man säga. Däremot var vi tvungna att koppla filmen till en eller flera av era kurser för att det skulle kunna gå att motivera rent ekonomiskt. Vad jag förstod så var ingen så intresserad av att betala själv för att gå på bio med klassen?

Det var då mest naturligt att koppla filmen till svenskan, trots allt. Anders sa att det passade klassen att gå den 2/4. Jag utgick ifrån att ni hade diskuterat det på mentortiden. Den kvällen passade däremot inte mig och Anders frågade om vi skulle ändra tiden så att jag skulle kunna följa med. Jag sa nej, för jag tänkte att då blir det inte förrän efter påsk och risken är stor att det då inte blir av alls.Det hade självklart varit det bästa om jag själv hade kunnat följa med!

Både jag och Anders blev överraskade (och besvikna)över att så många i klassen inte kom som ni hade bestämt.

Eftersom det var en aktivitet som var kopplad till skolan måste det få några konsekvenser om man inte kommer när man har kommit överens om det. Att det blev just frånvaro i svenska bestämde jag för att biobesöket var kopplat till svenskkursen. Men visst hade man lika gärna kunnat skriva frånvaro på t ex mentortiden. Det har ingen större betydelse. Jag kom på det idag efter lektionen.Jag hade alltså inte tänkt ut det i förväg för jag trodde inte att det skulle bli aktuellt att behöva prata om frånvaro/närvaro i samband med biobesöket. Ibland blir man överraskad även som lärare. Jag inbillade mig nämligen att alla skulle komma... Jag hade fel.

Var man sjukanmäld den dagen blir det i så fall anmäld frånvaro. Men jag har svårt att tänka mig att 9 stycken var så särskilt sjuka. Så var det ju inte heller förstår jag efter att ha läst igenom det ni skrev idag.

Adidas sa...

Jag pratar för mig själv, jag ringde Anders och sjukanmälde mig. I så fall kunde ni ha sagt detta innan. Att man får räkna med frånvaro ifall man inte dyker upp. Jag är inte dum nog för att engagera mig så biobesöket blir av och sedan hitta på ursäkter, knappast. Men såna "sistaminutens beslut" gör mig riktigt sur kan jag säga. Vår klass är en speciell klass har vi vetat om helatiden och folk bryr sig inte lika mycket som andra gör, då är det inte så "rättvist" att alla dras över en kamm!