20 december 2008

Boktips: Tusen gånger starkare av Christina Herrström


Jag har precis läst en ungdomsbok som är riktigt bra! Den heter Tusen gånger starkare och är skriven av Christina Herrström.

Den handlar om mönstret i skolans och i tjejers och killars världar. Den handlar om hur lärare pratar om jämlikhet, men att det mest är tomma ord. Men allra mest handlar det om en ny tjej i klassen: Saga.

Det som gör den här boken speciell är att Saga vågar påtala orättvisor och stå för det som är rätt, trots att hon måste göra det helt ensam. Det är sällan man läser om sådana tjejer och jag grät faktiskt flera gånger när jag läste den här boken. Jag kände igen mycket från min egen skoltid och jag tycker den här boken är viktig läsning för alla.

Hoppas ni har tid att låna den på lovet. Den går fort att läsa.

Har ni läst någon annan bra bok, så tipsa oss gärna i bloggen.

4 kommentarer:

Adidas sa...

Jag hade rätt, det var den boken min bror hade läst. Han hälsar att den är grym (:

Adidas sa...

Kan förresten tipsa om några riktigt bra böcker,
1. Levande bränd
2. Ett hjärta till Maria
3. I taket lyser stjärnorna
Finns många fler jag läst och tyckt om men kommer inte ihåg namnen på de flesta böcker. Sen vill jag läsa "när jag hör din röst" och "om jag kunde drömma". (:

Åsa sa...

Jaa! Vad kul :) Nu håller jag på med "Afrikanen" av årets nobelprisförfattare Le Clézio. Den handlar mest om hans pappa.

Adidas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.