2 december 2008

Skrivuppgift 4: Möss och människor

Idag diskuterade vi John Steinbecks Möss och människor på lektionen. Uppgiften är att skriva en diskuterande text om romanen. Din text ska utgå från tre huvudteman och vara strukturerad på samma sätt som Fröken Julie-texten vi skrev tillsammans i klassen. Gå gärna tillbaka till den texten för att se hur vi gjorde. Den finns under "november, mall för diskuterande text" i bloggen.

Vi kom fram till några viktiga teman i Möss och människor:
  • vänskap
  • drömmar
  • löften
  • ansvar och plikt
  • döden
  • makt
  • självständighet och beroende
  • gränser och moral
  • frihet

Det sista om frihet la jag till själv. Välj tre av dessa teman eller tänk ut andra teman som du vill diskutera i din text. Glöm inte inledning och avslutning. Ett mer avancerat alternativ är att utveckla ETT tema (t ex "vänskap i Möss och människor") i hela din text, men det kräver att du har tillräckligt mycket att säga om det och att du håller dig till det temat i hela texten.

Jag bedömer din förmåga att skriva diskuterande/utredande och din förmåga att skapa sammanhang i en sådan text.

Deadline: lördag 6 december kl 23:00.

10 kommentarer:

Peace sa...

Aaah.. jag e förbannad för att jag missa lektionen. Men jag var faktiskt tvungen. Men man får hoppas på de bästa =)

Åsa sa...

Du brukar inte vara borta och ibland måste man, som sagt. Jag är säker på att du klarar uppgiften och hoppas att sammanfattningen av vad vi kom fram till hjälper dig och alla i klassen att skriva bra texter.

Synd att vi inte har mer svenska! Det finns jättemycket roliga saker att diskutera. Hade tänkt att fråga er en massa saker som jag inte hann idag. Grrr!

Hur var det i synagogan?

Jiii sa...

Åsa. snälla det är förtidigt på fredag snälla

Åsa sa...

Va? Ni som knappt har några lektioner och på fredag är ni lediga hela dagen. Du måste argumentera väl för din sak om jag ska ändra på tiden.

Jiii sa...

ok. Vill du jag ska det.
-Lossas som om vi inte hade haft bloggen, då hade du inte kunnat få uppgiften förens på tisdag ;)
- Vi har faktiskt projekt arbete och min grupp måste fixa en massa saker inanna jag åker till libanon för att vi ska göra en undersökning där nere



Vad tycker du?

Åsa sa...

Mhmmm.. det är en av de stora fördelarna med bloggen: jag kan hitta på vilken deadline som helst ;)

Jag tror du hinner skriva den till fredag ändå.

Blir nyfiken på vad ni ska undersöka i Libanon... Kommer du att blogga därifrån?

Jiii sa...

Jag bloggar därifrån om du ändrar det till lite senare :p.. kanske bara till slutet av helgen:) kommigen åsa:D Vårt projekt arbete handlar om hur människor tycker och tänker kring organ donation:) så vi ska göra en enkät undersökning där nere

Åsa sa...

Jag visste att du skulle säga det! I dug my own grave.

Vill gärna läsa blogginlägg från Libanon... OK, kompromiss: deadline lördag klockan 23:00, men tidigare går också bra.

Peace sa...

jag ska änvända i dug my own grave som msn namn =D hahahah. Bara så du vet det Åsa :p

Åsa sa...

Haha, weese! Kul att man kan bidra med något :)