6 december 2008

Drömmar, vänskap och löften i John Steinbecks novell möss och människor.

Boken möss och människor som skrevs av John Steinbeck på 1930-talet handlar om de två lantarbetarna George och Lennie som har en stor gemensam dröm. Det är att köpa en gård, med många djur, men Lennie som är förståndshandikappad tycks alltid försätta dem i problem. George som är smart tar hand om Lennie trots att han inte riktigt orkar med situationen. Han ger Lennie råd om hur han ska vara och agera för att dem ska kunna få sin dröm att bli verklighet, men Lennie lyckas ändå försätta sig i en situation som leder till döden.

George och Lennies relation är stark och dem är alltid tillsammans. Man kan säga att George är Lennies förebild och trygghet. George tar hand om Lennie , även om han säger att han bara är en börda som orsakar problem. I boken märks det tydligt att Lennie är beroende av George, men man kan också förstå att George bara hade varit olycklig och ensam utan Lennie. De är varandras klippor. Lennie som är förståndshandikappad försöker alltid sitt bästa för att göra George nöjd, men han glömmer lätt bort vad han ska säga och göra och det gör att de ofta hamnar i knipa. Ändå överger inte George Lennie och det är äkta vänskap.

De två vännerna trivs också så bra ihop pga: deras stora gemensamma dröm som dem alltid pratar om. De vill skaffa en egen gård tillsammans där dem bara kan vara och känna friheten och naturen. Lennie som älskar mjuka djur pratar jämt och ständigt om att han vill ha fullt med kaniner som bara han ska få ta hand om. Båda lever för denna drömmen och de får arbeta hårt från gård till gård för att få ihop pengarna, men Lennies omedvetna beteende som gör att han inte vet vad som är rätt eller fel sätter verkligen hinder i vägen.

Lennie brukar alltid försöka göra som George säger. Han förstår till en början att George har rätt , men efter ett tag försvinner det och han glömmer bort vad han ska göra och vad han lovat George. Lennie skulle sitta för sig själv och helst inte tala med någon. På så sätt skulle han undvika bråk och problem. Det sade George för att skydda Lennie och till en början lydde han , men till slut glömmde han bort det. Det leder till att Lennie omedvetet dödar Curleys fru. När dem andra får reda på detta vill dem döda Lennie, men George letar upp honom först och har ett fint samtal om framtiden innan han skjuter honom i nacken. Då bröts drömmen och löftet om deras dröm.

I denna vackra novell inser jag att den främst handlar om äkta vänskap, att ställa upp och ta hand om varndra, men att allt kan gå fel så snabbt. Jag tycker att den sänder ut budskapet: att följa det man verkligen vill, sin dröm för då blir man lycklig. Jag tycker att John Steinbeck skrev denna novell med mycket känsla som verkligen får en att tänka och bli berörd.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Den här texten har flera förtjänster. En är att den är riktigt välstrukturerad och genomtänkt. Slutet av varje stycke binds ihop med inledningen till nästa stycke vilket ger en känsla av sammanhang. Texten har också en tydlig "röd tråd" som hjälper läsaren att följa tankegången.

Du vågar ha en egen röst i texten och du drar slutsatser av det som händer i novellen. Du visar på samband i texten genom att beskriva vad som leder till vad.

Den enda slutsatsen jag undrar lite över är: "Jag tycker att den sänder ut budskapet: att följa det man verkligen vill, sin dröm för då blir man lycklig". Här behöver du förklara lite mer hur du tänker. George och Lennie följer ju sin dröm, men blir de lyckliga?

Anonym sa...

Damn kan inte fatta att det har gått redan 15 år Shoutout till min broder i galler och min andra i Amsterdam. Vi vala revolution må plaestine vinna över israel och må folk se sanningen. Vi ska vara snälla och aggressiva. Som min pappa brukar säga rREGGIe hämta min öl innan jag..
Ni vet vad som händer han tar ut mot till en fin eftermiddag i en väldig flottig resturang. Vid namnet av paris le vive mement de är en 2 miche star ställe. Sen när vi gick hem och jag sov så vaknade jag med npgot i min backdel och de va så att min hund ville gå ut o ta en promenad och jag kunde inte säga nej.

De här analysen är bra och vill hålla den bra och riktigt bra strukturerat.