16 december 2008

Jordskalvet, hörde ni det?

Låg i min säng och vaknar över att mina föräldrar är i köket och äter frukost klockan 06:20. Helt plötsligt känner jag hur sängen rör sig och det bullrar till och en av mina rosor som fortfarande har plasten omringad som hänger i min vägg börjar skaka. Jag skriker: "Pappa! Mamma!, det är jordskalv!". Jag springer ut till dem i köket och berättar att jag kände att det var ett jordskalv. De bara skrattar och säger du vakna av en dröm, gå och sov igen. Du ska inte vakna än. Jag försöker övertyga dem att det var ett jordskalv. Sen ringer min bror hem och berättar att hans radhus i Oxie också skakades och att min syster hade också ringt honom och hört bullrande i balkongfönstrerna. Mamma och pappa blir tysta. Jag hade rätt.
Jordskalv skedde 06:20 och i ritcherskalan står att skalvet var 4,7.

http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/recenteqsww/Quakes/us2008araj.php

Härligt och vakna av ett jordskalv =)

2 kommentarer:

Åsa sa...

Jaa! Jag vaknade också av det! Fönstret vibrerade och sängen skakade också. Trodde först att det var en lastbil som körde förbi, men sen fattade jag att det var ett jordskalv för jag har känt det tidigare när jag bodde i Kanada. Det var det kraftigaste i Sverige på över 100 år sa de på radion.

Emma sa...

Jag trodde först att det åskade, så som det gjorde för ett par veckor sedan. Tyckte mest att det var sjukt coolt, aldrig varit med om något sånt innan! Haha :D