7 december 2008

Effektiva argumentations- och debattfraser

Jag ska ge er några språkliga tips inför etikdebatten. Träna på några av de här vanliga fraserna så blir det lättare för er att strukturera era debattinlägg och ni kommer att tas på större allvar när ni argumenterar för er sak. Dessa fraser är bra att öva på även inför kommande svenskuppgifter:

Inleda: Till att börja med skulle jag vilja säga... Först gäller det... Jag vill först ta upp.... Jag ska inledningsvis ta upp...

Strukturera: För det första handlar det om...för det andra... Dels gäller det...dels gäller det

Väga olika åsikter: Man kan å ena sidan tycka att... Å andra sidan är det... En del tycker/anser kanske att det är... andra föredrar nog istället... Vissa skulle nog säga att... sen finns det istället de som

Lägga till: Dessutom så tycker jag att... Man kan också säga att.. Jag vill bara lägga till att...

Omformulera: Nej, jag menar att... Med andra ord kan man säga att... Ett annat sätt att uttrycka det är att...

Syfta tillbaka på något som sagts tidigare: Som jag sa lite tidigare... Som jag sa förut... I mitt förra exempel visade jag... Jag vill komma tillbaka till mitt förra argument.. Om vi återgår till det du sa tidigare...

Betona: Jag är övertygad om att... Utan tvekan är det så att.. Jag vill framhålla att... Jag är ganska säker på att... Jag vill hävda att...


Att delta i en debatt:

Behålla ordet: Bara en sak till.. Och så vill jag avsluta med att säga... Kan jag bara avsluta med ett exempel...

Avbryta: Ursäkta mig, jag måste få säga något... Ett ögonblick, kan jag få komma in?... En snabb kommentar bara..

Be om förtydligande: Hur menar du? Kan du förklara vad du menar? Menar du verkligen det? Det där förstod jag faktiskt inte... Jag undrar, vet du något annat om.... Jag tycker det vore intressant att få veta mer om det där...

Att hålla med helt: Precis. Så är det. .... Det tycker jag också... Det kan jag nog hålla med om... Det har du helt rätt i. ... Jag instämmer... Jag delar helt din uppfattning....

Hålla med delvis: Jag är delvis av samma åsikt, men jag tror också att... Du har i och för sig rätt, men å andra sidan måste du medge att... Visst, så kan det kanske vara, men egentligen tror jag att...

Inte hålla med: Jag håller inte riktigt med... När det gälller...så håller jag inte riktigt med dig... Jag förstår vad du menar, men jag har en annan åsikt... Men du har nog missuppfattat det jag sa... Jag har en invändning mot det...

Ifrågasätta: Men tror du verkligen att det är så?... Så är det ju inte alls, utan jag tror istället att... Ärligt talat, kan det verkligen stämma?... Fast det du påstår stämmer inte...

Bemöta: Jag måste få bemöta ditt påstående/din kritik...

Inga kommentarer: