23 mars 2009

Dagens lektion

Idag jobbade vi vidare med texterna vi påbörjade förra gången. De handlade om vad som påverkar vår personlighet. Grupperna fick tillbaka texterna de hade kommenterat och uppgiften var att förbättra texten så mycket som möjligt med avseende på struktur, innehåll och språk.

Vi pratade om att det inte är så lätt att uttrycka negativ information eller kritik på ett snyggt sätt, vare sig det är i tal eller i skrift. Det är något som är väldigt viktigt att kunna och jag vill att ni tänker på hur ni kan framföra negativa omdömen eller kritik på ett mer nyanserat sätt. Emmas kommentar till uppgift 8 innehåller några bra exempel på hur man kan göra. Tänk också på hur jag brukar kommentera det ni skriver.

När man jobbar i grupp är det viktigt att inte direkt avfärda varandras idéer som mindre värdefulla. Risken finns då att några i gruppen inte vill komma med fler förslag. I stället kan man försöka bygga vidare på förslaget eller komma med egna förslag och sedan fråga vad de andra tycker. Om man tycker att ett förslag är helt galet kan man säga: "Mmm, skulle man kunna skriva så här i stället?" eller "Jag tycker att vi borde ändra lite på den meningen.." "Låter det bra/bättre om vi säger så här?"

Tänk på att betyget i svenska innefattar både muntliga och skriftliga färdigheter. Alltså: när jag sopar golvet så sopar jag inte bara golvet ;)

Alla grupperna såg ut att jobba aktivt med uppgiften idag och det ska bli intressant att se de färdiga texterna i bloggen. Som jag sa så lägger jag upp en individuell övningsuppgift inför det nationella i ett separat inlägg (uppgift 9). Deadline för den kommer att vara lördag 28/3.

Inga kommentarer: