28 mars 2009

Uppgift 9 /av Kååh

Folk har idag egna livsstilar och det påverkar omgivningen både positivt och negativt. Jag själv har dåliga vanor som faktiskt gör att min omvärld ser ner på mig. Att ha gått från att vara den vältränade till den som jobbar för mycket, dricker alkohol och kaffe samt röker och festar är negativa vanor, som jag innerst inne vill ändra på, men faktiskt påverkar min omgivning, är inte en bra syn. Genom att förbättra min livsstil och påverka folk till det positiva, hade varit trevligare och mer intressant.

Synsättet på mig hade varit bättre om jag verkligen tagit tag i mina dåliga vanor och gjort något åt sakerna. Till att börja med hade jag faktiskt försökt att komma tillbaka till det gamla "jaget" genom att verkligen ändra mina banor och försöka leva på ett hälsosamt sätt. Om jag klarar av att bryta mina dåliga vanor hade nog de flesta i min omkrets börjat tänka om och kanske t.om. insett att det jag håller på med är bra och tar efter mig.

Att äta rätt, motionera, dra ner en del på festandet, etappvis försökt minska på mitt cigarett- intag och på mitt kaffebehov hade varit kanon. Samtidigt som jag förblir hälsosam har jag bevisat för mig själv och min omkrets att jag faktiskt verkligen är motiverad samt att jag är en person med stark vilja.

Personer i min omgivning anser att det inte låter rimligt med en förbättrad livsstil då mina vanor bygger på en 7-årig period, men enligt mig själv om man verkligen kan så kommer man att klara det utan att tveka. Visst kommer det bli en tuff tid fortsättningsvis, men i väntan på resultatet, som är positivt, gör att man kämpar ännu mer. Med folks stöd kommer det naturligtvis bli mycket lättare.

Hur man ser på folks livsstil och hur den sedan påverkar oss är ett väldigt intressant ämne därför kan man försöka ändra livsstilen för att folk ska få upp ögonen för en. Att under en längre tid handskas med dåliga vanor som egentligen inte ser bra ut i folks ögon kan förändras, men bara om man först själv vill förändras.

1 kommentar:

Åsa sa...

Den här texten är personligt skriven och den fungerar som en krönika eller en reflekterande text. Den personliga vinklingen gör texten intressant och du förklarar hur din förändrade livsstil skulle kunna påverka andra. Argumentationen fungerar och din slutsats är att man först själv måste vilja förändras. Det håller jag helt med om.

Språket, speciellt meningsbyggnaden, kan bearbetas ytterligare för att få texten att flyta bättre. "Folk" kan bytas ut mot "människor" eller "många".

Meningen som börjar med "Att ha gått från att vara den..." behöver starmas upp. Det är en nyckelmening som skulle få mer tyngd av att delas upp i flera kortare meningar. Tänk på att det du påbörjar i en och samma mening måste avslutas, se t ex meningen "genom att förbättra...".

I instruktionen ingick också att hänvisa till en text i häftet "Engagemang och påverkan". För att uppgiften ska anses vara korrekt löst måste instruktionen följas.