2 mars 2009

Dagens lektion

Idag är det sånt här väder. Riktigt Malmö-väder, brukar jag kalla det.. Idag när jag kom till lektionen fanns lektionsplaneringen redan på tavlan! Suveränt, tyckte jag :) Det tyder på engagemang - eller på att ni känner mig alldeles för väl nu. Den stämde i alla fall i stort med min egen planering, haha. Apropå engagemang: Vi läste och diskuterade citaten jag hade valt ut från era inlägg om engegemang och påverkan, temat för årets nationella prov.

Vi kom fram till att det finns många olika infallsvinklar på temat. Några av dessa var: engagemang på det personliga planet, i ens eget vardagsliv. Vad är det som gör att jag engagerar mig i t ex skolan, i något intresse jag har, i träning, i bloggen? Vissa engagerar sig i internationella och globala frågor som t ex hjälpa andra människor, att gå med i någon organisation t ex Greenpeace eller Amnesty. Det kan handla om miljön, om att bekämpa fattigdom, att jobba som volontär, att rädda isbjörnar etc.

Varför engagerar man sig i olika saker överhuvudtaget? Vi kom fram till att det måste börja med en känsla, en upplevelse eller en tanke. Man väljer det som känns viktigt för en och som man får ut någonting av som människa. Men vad är det som gör att man väljer just det?

Man kan såklart ha blivit påverkad av någon/några. Vi pratade om hur mycket ens föräldrar påverkar en till att gilla och ogilla vissa saker och hur de påverkar ens värderingar. Vi enades om att alla påverkas av andra människor på ett eller annat sätt. Man påverkas utan att man är medveten om det ibland. Någon var fullt medveten om hur hon påverkas av speciellt reklam från mobiltelefonföretag. Vi påverkar också andra människor hela tiden!

Påverkan fungerar som pilarna jag ritade på tavlan: fram och tillbaka mellan individer, våra närmaste och mellan samhället i stort och individer.

Vi diskuterade också begreppet "passivt engagemang". Det låter som en motsägelse, men faktum är att vi i många sammanhang är just passivt engagerade. Kan ni komma på sådana situationer? Vi pratade om att man i vissa fall engagerar sig för mycket till exempel för en kompis som mår dåligt eller i familjeproblem. Det måste finnas gränser för sådant engagemang, annars finns risk för att man mår dåligt själv, känner sig utnyttjad eller helt utplånar sig själv, kom vi fram till. Men i stort tycker vi ändå att engagemang är något positivt i de flesta fall.

Vi misstänker att ett ämne skulle kunna handla om en person som har påverkat en mycket i ens liv, ett annat skulle kunna vara vad som gör en själv engagerad i vardagen. Vad gör man själv för att påverka andra skulle också kunna vara ett ämne som dyker upp.

En aktuell fråga som engagerar många just nu är Davis Cup-matchen i tennis mellan Sverige och Israel som spelas i helgen. Matchen kommer av säkerhetsskäl att spelas utan publik. Polisen tror att många kommer att ta tillfället i akt att protestera mot Israel i samband med matchen. Det pratade vi också om idag. Ni har säkert sett de här affischerna runtom i stan:

Jag passade på att fota några av dem på vägen hem. Vi fortsätter att diskutera engagemang och påverkan. Läxa till nästa gång är att hitta en artikel som du tycker passar in i temat. Jag skriver ett eget inlägg om läxan lite senare.

Inga kommentarer: