8 mars 2009

n7


Jag har valt en artikel om Gaza, denna artikel berättar lite om vad som händer i Gaza och hela denna historian.

Jag är emot judra och dem är emot oss.
Den konflikten startades geneom Israel. Hade de inte varit för dem hade inte Hamas funnits och alla dem andra försvars grupperna. Jag kallar dem inte för terrorister. För att det är dem inte, dem försvara sitt land. De är självförsvar!!
Tex. hade någon slagit mig hade jag inte bara kollat på och tackat för boxen jag fick, jag hade utan tveka slagit tillbaka.
Det är ju de Hamas gör, och jag är en av dem som stödjer Hamas!

Enligt Israel/judarna så försvara dem sig, vad är det dem försvara sig emot?
Är deras försvar att bomba hela befolkningen i Gaza? :S
Att använda olagliga vapen mot barn och resten av människorna?
Är det de dem kallar för försvar?!!
Dem skall försvara sig mot Hamas, inte mot de oskyldiga!
De ska kriga mot Hamas. Jag bryr mig inte om dem bombar Hamas eller vad de än nu gör. För att Hamas har själv valt att vara "Jihad".

Men varför döda barn, kvinnor, unga vackar tjejer , pojkar och män.
Dem små barnen lever i rädsla varje dag inte en ända sekund känner dem sig trygga. Dem har aldrig och kommer heller inte få leva sitt liv, sin barndom, leka, spela fotboll, bli något i livet som läkare, mekaniker , och massor med andra saker.
Varför ska dem lida av att se sina föräldrar dö framför dem? Varför?
Varför ska dem få leva med det livet ut, varför ska dem få må dåligt både fysiskt och psykiskt.

Allt de som händer och som folk ser och vet frågar folk mig fortfarande varför hatar du alla judar?
Alla judar är samma typ!! Alla är exakt likadana kopior!
Hade dem som inte velat ha krig och inte velat oss ont hade dem gjort nåt, de spelar ingen roll vad dem än gör. Skapat en organisation, demostrerat eller något annat. Bara något som får oss och se att dem finns. Men tyvärr kommer vi aldrig och se dem eftersom dem inte existerar.
Jag blir så frustrerad och ilsken av allt detta som händer och ingen kan få stopp på de. Därför har jag valt denna artikel. Men den beskriver inte allt som händer i Gaza men en del. Eftersom kunde inte hitta en bättre artikel!

Läs här

Bilder, OBS: starka bilder!
1 2








2 kommentarer:

Åsa sa...

I dagens Sydsvenskan, under Aktuella frågor s A5, stod det om att man måste skilja på att kritisera Israels politik och att ge alla judar skulden för det som händer nu. Som så ofta är tyvärr många som är tysta, och flera av dem är säkert judar, som INTE stödjer Israels våldshandlingar.

Precis som Martina sa idag så fick hela den tyska befolkningen skulden för vad som hände under andra världskriget. Tyskland har nästan fram till idag haft en slags "kollektiv skuld" för de våldshandlingar som makthavarna utförde. Till och med människor som inte ens var födda när det hände har känt så!

I liten skala kan man tänka på hur det är i ett klassrum eller på en arbetsplats. Hur många är det som ställer sig upp och protesterar mot något som de anser är fel? Väldigt få, enligt min erfarenhet. De flesta är av olika anledningar tysta.

Även om man skulle önska att fler stod upp för det som är rätt och humant, så är det inte lätt att nå dit. Man kan bara göra vad som känns rätt för en själv och hoppas på att man kan påverka någon annan också.

Eller vad säger ni?

Åsa sa...

Den som vill lära sig mer om bakgrunden till konflikten kan läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Palestina-konflikten

Notera att artikelns trovärdighet och neutralitet inte är helt "säkerställd" eftersom den är redigeringsbar för allmänheten.