9 mars 2009

Uppgift 7

Denna artikel valde jag eftersom att det är så otroligt många som lider av fetma. Man måste tänka på vad man äter och hur mycket man rör sig. För äter man bara fel hela tiden och inte rör sig alls så blir men fet tillslut och kan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Och vad är det för liv man har då man väger t.ex. 200kg, man blir andfådd av att bara gå på toaletten och man behöver hjälp för att tvätta sig under sina valkar. Det är inget värdigt liv enligt mig. Vissa människor med fetma säger att de är stolt över sina kurvor, men vad är det de är stolta över? Det att de kommer få en tidig död? Det att människor på stan kollar konstigt på dem?

Det är anledningen till att jag valde artikeln, många människor tänker inte på sina o sunda levnads vanor förrän det redan är för sent. Jag tycker att denna artikel är bra och kan kanske påverka människor att börja leva sundare innan de helt fastnar i mat träsket och inte kan ta sig ur det igen.
Man skulle kunna skriva en uppsats om det som händer i kroppen då man äter fel och för mycket och tillsist får fetma, men också jämföra det med mottsatsen alltså med ätstörningar som det pratas om mycket i samhället nu förtiden. Fetma vs. Ätstörningar?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2570415.svd

Jag kommer inte ihåg hur man gjorde för att få länk så jag satte in den så.

Inga kommentarer: