1 mars 2009

n.6

Engagemang & påverkan är något viktigt inom vårt liv. Vi måste engagera oss för att kunna nå de vi vill. Och påverka gör vi nästan varje dag. Vi påverkar alltid någon, från och påverka dem med deras beslut till att påerka folk, få dem och tänka på tex organdonation. Att sända dem budskapet med organdonation. Att helt enkelt påverka dem. Där är många saker vi engagera oss för, vi kan också bli påverkda av någon och påverka andra. Eftersom vi har ett tema i nationella prov som handlar om engagemang och påverkan så kan man inte tänka ut exakt vad de kommer och handla om, men man får upp många ideer om vad det kan handa om.

Varje dag så är det något som får oss och engagera oss. Till ex för mig så engagerade jag mig väldigt mycket för Gaza, de som hände i Gaza fick mig och engagera mig i demostrationerna och sända sms till andra om att stödja Gaza och bojkotta Israel med att inte gå på Mc donalds eftersom Mc donalds stödjer Israel osv.
Alltså så kan temat i nationella provet handla om vad som helst inom engagemang. Men ad jag tror så kommer det och handla om hur vi människor blir engagerade för saker och ting och hur vi får folk och engagera sig.

Som sagt blir vi påverkade samt påverkar andra. De som kan också handla om i temat påverkan kan vara om hur kan vi påverka folk. Och hur kan dem påverka oss. Och varför påverkar vi folk. Och varför dem också påverkar oss. Vad kan det va för saker som påverkar oss.

Engagemang och påverkan kan man säga är en dela av oss i vårt vardagliga liv! Och det är ett bra tema att skriva om i nationella provet. De kan få en och verkligen fundera redan nu på att vad det kan handla om, och frågeställa sig själv ex hur blir jag påverkad, hur kan jag påverka folk eller hur gör jag för att påverka andra i min omgivning. Hade man inte engagerat sig eller blivit påverkad så tror jag att vi inte hade kunnat nå eller kommit fram till idag. De är exakt som hur hade livet varit utan sol, vi hade inte ens funnits...!

Inga kommentarer: