1 mars 2009

Engagemang och påverkan.

Då det övergripande temat för årets nationella prov i svenska är "Engagemang och påverkan", tror jag att det skulle kunna handla om hur vi människor engagerar oss och hur det påverkar oss som följd utav det. Hela livet går ut på att man engagerar sig i det som man tycker är kul eller det som man tror att man skall ha nytta av och hur det sedan påverkar oss.

Orden är två vida ord som kan tolkas på många olika sätt beroende från individ till individ. För mig är det två mäktiga ord som har betydelse i och med att jag varje dag engagerar mig, mer eller mindre, i mitt eget liv för att göra det bästa utav det med skola, jobb och träning etc. Utan engagemang och påverkan hade nog livet för mig inte sett ut som det gör i dagens läge, jag hade inte kämpat för något som jag verkligen vill ha eller brinner för och min påverkan för andra i min omgivning hade inte sett så bra ut heller.

Eftersom alla nationella är knepiga på sina sätt och det för det mesta handlar om att man skall skriva om sig själv eller om någon nära, så tror jag, som det gjorde på nationella provet i engelska i nian, att det skall handla om personer eller aktiviteter som påverkar eller engagerar oss. Då orden hör ihop kan man skriva mycket och delvis ha olika tolkningar om dem och därför tror jag att det kommer till att bli ett bra och även intressant tema för året.

Om man ser ordens betydelse från ett annat perspektiv än mitt så är jag nog helt övertygad om att flera olika tolkningar kommer komma fram, som jag nämnt ovan, men samtidigt så tror jag att vissa saker som alla strävar efter och har gemensamt är nära och kära, framgång och välbefinnande som de engagerar sig i och som på något sett påverkar dem. Därför kommer mina tolkningar av orden kanske inte överstämma med de andras, men jag tvivlar inte på att de flesta har eller är engagerade i det de gör eller att de aldrig påverkats av någon eller något.

1 kommentar:

Anonym sa...

En utav de möjliga uppgifterna som jag skulle kunna se under den skriftliga delen är en artikel. Där vi som elever ska skriva en artikel åt en tidning där vi ska påverka, eller engagera läsarna.

Men jag spekulerar endast, och i en mycket snar framtid kommer vi få veta vilka uppgifter som faktiskt finns.

Men en fråga jag har till dig är, hur tänker du kring det muntliga delprovet? Vad är dina planer kring det?