1 mars 2009

Uppgift 6

Jag tror att det nationella provet skulle kunna handla om att vi ska skriva om någon person som har påverkat och engagerat oss själv. Alltså att vi ska välja en person som vi känner som har engagerat och påverkat våra åsikter i något som vi tidigare kanske inte kände till alls eller helt enkelt inte visste så mycket om. För det är ju ofta så att man inte vet allt om en sak och därför har lite förutsatta fördummar om saken och tror på ett sätt när det egentligen är på ett helt annat sätt.

För mig hör engagemang och påverkan ihop. Engagerar man någon så påverkar man ju personen på samma gång. Ex. om BRIS är viktigt för mig så försöker jag även påverka mina kompisar så de också ska bli intresserade av samma sak som jag. På det sättet försöker jag engagera de för samma sak som är viktig för mig.

Vad andra tycker vet jag inte riktigt. Det finns ju så många olika sätt att se på detta. Vissa kan tycka att det kan handla om skolan, att lärare försöker engagera oss i studierna så att det ska gå bättre för oss, och att de försöker påverka oss genom att ex prata om hur dålig rökning är så att vi själv inte ska börja röka. Andra kan tycka att det handlar om ex. en idrottsman som pratar med barn som har det dåligt ställt så som han hade när han var liten och försöker engagera dem i en sport och påverka dem så att de inte hamnar fel utan visar att det alltid finns hopp, att man alltid kan bli något om man bara vill och kämpar för det.

Som ni ser så finns det många olika sätt att se på dessa 2 orden och man vet aldrig vad någon annan tycker. Men det får jag ju reda på imorgon då vi ska berätta våra idéer för klassen.

Inga kommentarer: