8 mars 2009

Uppgift 7

Idag när jag var inne på aftonbladet så såg jag stort på aftobladets hemsida en stor bild på en kvinna och med stor rubrik Inget kunde rädda Halinda från döden. När jag såg de var jag bara tvungen att gå in och titta vad det handlade om. Halinda som har småcellig lungcancer, elakartad tumör i hjärnan och hjärnhinnorna, elakartad tumör i ben och benmärg och elakartad tumör i levern. Kvinnan hade sökt hjälp 9 gånger innan på Karolinska universitessjukhuset i Solna där hon blev hemskickad med smärtstillande tabletter utan att bli röntgad. Kvinnan hade berättat om smärtorna och misstänkte själv cancer men trots det skickades hon hem med smärtstillande tabletter. Läkarna misstänkte gallsten, njursten, diskbråck och tarmbesvär. Den 4 mars 2008 åker hon in till akuten på Karolinska för tionde gången och får reda på att det är cancer hon har på de delarna jag nämnde längre upp. Idag kan inget rädda kvinnan hon vet själv om att hon inte har långt kvar kvinnan säger själv att hon inte vill bli glömd när hon går bort. Jag börjar undra om man verklígen som läkare och 9 gånger varit inne och har missat allt detta, är vården så bra som den borde vara? Detta fick mig att bli engagerad och det påverkade mig när jag läste det. Det är bara så hemskt att något sånt här kan hända.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Intressant! Vill du lägga in en länk till artikeln också?

pink sa...

åsa jag vet inte hur man gör du får gärna göra det

Åsa sa...

Gå till artikeln igen och markera länken som finns högst upp i adressfältet. Sedan klistar du in länken i ditt inlägg.

Om du vill att jag ska göra det måste jag veta vad artikelrubriken är så att jag kan leta upp den.

Åsa sa...

Jag hittade den!

pink sa...

tack så mycket ser att du redan har gjort det:)