8 mars 2009

Ett barn som fick ett barn

Jag gick in på aftonbladet och tittade runt lite för att se om det fanns några artiklar som berörde mig. Och jag hitta faktiskt en som jag tänkte vid “o herre gud” när jag läste den.
Den påverka mig på så sätt att den fick mig och tänka, att det faktiskt är sant många av dagens unga ungdomar får barn väldig tidigt i sin ålder.
Just denna artikeln fick min påverkan samt att jag kände engagemang att läsa vidare, för jag tänkte på min 12åriga syster.
Hur det skulle vara om hon var i denna flickans position så som denna fickan var i då.
Hur skulle mina föräldrar ta det hur skulle omgivningen, släkten och vännerna till oss tänka och tro. Denna artikeln handlar om en flicka som fick sitt första barn som 12åring.
Hon ångrar inte att hon fick henne men skulle velat uppleva de som alla andra av hennes vänner var med om vid hennes ålder.
Ex att hon skulle sova över hos en kompis eller gå i gymnasiet och ta studenten med sina vänner. Pappan till det första barnet var då 17år gammal men verkar inte vara med i bilden.
När flickan blev 16år gammal fick kärleken henne och flytta till Sverige.
Här fick hon en till liten flicka men bor ensamstående just nu och studerar till sjuksköterska. Detta fånga mitt intresse genom att jag tänkte vad gör denna tjejen med sitt liv, hur ska ett barn ta hand om ett barn. Vad tänkte hon på vid det tillfället.
Jag är väldigt chokad vid hennes beslut men accepterar det, om jag däremot hade varit i hennes situation som hon var i då, så hade jag inte handlat så.
Först och främst hade jag inte varit i den positionen överhuvudtaget.
Jag tror inte en 12åring är redo att ta ett så stort ansvar och ta hand om ett barn…


http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4593063.ab

Inga kommentarer: