25 januari 2009

Analys Av " Al dhamer al araby" Den arabiska samvete

Den här låten kallas på arabiska ”Al-damer al araby” som översätts med svenskt ord ”Den arabiska samvete” som sjungs utav mer än 100 artister av arab världen, den är ungefär på 45 minuter, men jag har valt en del utav hela låten.
Den låten säger mycket både med orden och bilder om kriget som var då i Libanon, Palestina och Irak. Jag har valt den delen som både artisterna Shirin från Egypten och Saber från Tunisien som sjunger en del av låten.
I videoclipen nedan så har jag valt från minuten 1.44 som jag har översätt på svenska.

” Egentligen är människa en människa. Alla profeter är syskon. Musa, Jesus, Mohammed avslår aggression. Dem avslår människans frihet och väljer aggression. Gud Allah ger oss kärlek och vill att vi ska leva ifred. Folkets hjärta har dött, vi har nog glömt att alla araber är syskon.”
Mannen säger: det finns inget att göra, jag går över metallen. Jag vet inte var jag ska ta vägen.

Den här låten säger allt inom krig som man vill bli av med och låta barn och människor leva ifred. Så fort jag hör låtens ord så gråter jag, för mig är den väldigt sårligt.
Denna här låten berör mig genom orden och bilder.

Den här låten kopplar mig till alla som har dött under krig. Mina föräldrar har alltid visat mig bilder på kusiner och släktingar som har dött under kriget i Irak som är väldigt unga och som jag inte har träffat. Det känns väldigt sorligt men det är inte mycket man kan göra nu. Det gör jätte ont i hjärtat när man ser ett barn döende i gatan.

4 kommentarer:

Åsa sa...

Hej Iman! Jag la in ditt klipp. Hoppas det var ok?

Iman sa...

Hej Åsa! ja helt ok, tack så hemst mycket:D

Åsa sa...

Inga problem! :)

Åsa sa...

Verkligen spännande att du valde den här låten. Du motiverar ditt val på ett intressant sätt och jag hade aldrig känt till den om du inte hade berättat lite om bakgrunden till låten. Du har en stark känslomässig koppling till låten vilket märks i din motivering.

Du visar att låten har ett fredsbudskap och du har översatt en viktig del där det budskapet framkommer.

Jag tror att du skulle kunna utveckla dina tankar kring låtens tema ännu mer: på vilket sätt förs fredsbudskapet fram i låten och vad är det i låttexten som gör att vi blir berörda av den? Förklara det lite mer så får din analys ett större djup och en mer direkt koppling till själva låttexten.