25 januari 2009

Uppgift 5

Daddy´s Little Girl som sjungs av Frankie J.
Som betyder pappas lilla flicka och exakt som det låter är hon pappas lilla flicka som inte vill att hennes pappa ska lämna henne.
Frankie J har gjort en underbar låt som handlar om att en liten flickas pappa lämnar henne och hennes mamma.
Han och hennes mamma bråkar för mycket om saker och ting till slut flyttar pappa ut.

“He drops his suitcase by the door
She knows her daddy won't be back anymore
She drags her feet across the floor
Trying to hold back time to keep him holding on”

Tjejen där emot ber att han ska stanna vill inte att han ska åka,
hon är beredda att göra vad som helst för att han ska stanna vid hennes sida.
Hon ska städa sitt rum,
ska bli bättre i skolan, jag kommer och sköta mig jag lovar bara lämna mig inte.
Han fångade mitt intresse för denna låten direkt,
den är väldigt känslomässig och på så sätt rörde den mig första gången jag hörde den.
Detta händer mycket mer nu för tiden att någon av föräldrarna lämnar sitt barn.
Så jag tänkte om jag hade varit i den situationen hur hade jag känt mig vad hade jag tänkt då. Jag tycker att texten i låten förklarar väldigt bra hur en liten tjej känner sig när hennes pappa lämnar henne, hur hon tänker vid det tillfället.

And she says, "Daddy, Daddy don't leave
I'll do anything to keep you
Right here with me
Can't you see how much I need you?
Daddy, Daddy, don't leave


5 kommentarer:

globben sa...

Åsa om du kan fixa så att klippet kommer med så vsg, jag kunde inte :S :D

Åsa sa...

Det går inte att bädda in klippet eftersom den funktionen är inaktiverad, men länken är klickbar så man kan se den ändå :)

Åsa sa...

Jag hittade ett annat klipp som funkar. Hoppas det är OK?

globben sa...

japp det är lungt :D

Åsa sa...

Du förklarar huvudtemat och budskapet i den här texten på ett tydligt sätt och du har valt att citera ett avgörande ögonblick i låten. Du gör också en intressant koppling till att det är vanligt att många barn upplever precis detta idag. Du visar också förmåga att sätta dig in i den situationen själv.

För att din analys ska bli ännu tydligare kan du försöka resonera mer om vilket bildspråk som används i låten för att framkalla dessa känslor hos oss. Vad är det mer specifikt i ordvalet och formuleringarna som gör att vi känner med den lilla flickan? Hur gör textförfattaren för att vi ska förstå barnets perspektiv?