25 januari 2009

Uppgift 5


Jag har tagit NÄR KÄRLEKEN FÖDS av Shirley Clamp.

Jag tog denna låt för jag tycker den är bra.

Jag har haft en kärlek i mitt liv men inte längre.

Så i början av texten NÄR KÄRLEKEN FÖDS så har den inget namn tycker jag att det stämmer på mig för man svävar på moln och allt blir lättare.

Man har en som kan hålla om en när man behöver det och man blir full av värme.

Om man då är ifrån kärleken så blir allt jobbigt och det ända man vill är att den ska komma tillbaka.

När man blir av med kärleken så är det tungt och jobbigt man vet inte var man ska göra eller hur man ska hantera det känslomässigt.

Man känner att man har blivit av med något stort och varmt.

Som från texten NÄR KÄRLEKEN DÖR VET DU VAD SOM FÖRSVANN.

Man vet vad som försvann men och man känner det om inget annat.

Man vill inte att det ska vara sant man vill fortfarande hoppas att det finns kvar.

Denna text för mig är både lite sann och väldigt sorgligt på samma gång.

http://www.youtube.com/watch?v=EtdBeXSCloE

3 kommentarer:

Åsa sa...

Klippet syns inte om man söker på länken. Vill du att jag ska lägga in ett klipp där Shirley sjunger låten?

Dog lovers sa...

markera länken och höger klicka

Åsa sa...

Visst är detta den svenska översättningen av Roxettes "It Must Have Been Love"? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du beskriver på ett fint sätt din personliga koppling till den här låten. Din analys är nästan som en dikt eller en låttext i sig själv vilket fungerar rätt så bra, faktiskt.

För att det ska bli en ännu tydligare analys behöver du göra fler direkta kopplingar till låttexten som stödjer dina egna tankar. Ett par citat till som du på ett smidigt sätt väver in i dina egna formuleringar hade gjort analysen mer specifikt kopplad till låten.