21 januari 2009

Skrivuppgift 5: En av mina favoritlåtar

Sångaren Timbuktu sjunger låten ”Ta det lugnt”. Och som man ser redan i namnet så handlar den om stress och att man måste tillåta sig själv att ta det lugnt för annars blir det som han sjunger ”annars sjunker man”. Timbuktu har ett väldigt bra sätt att förmedla sina budskap på genom att ge exempel på saker som man gör i texten som endast stressar en. Han sjunger om vardagliga händelser som man gör, som stressar upp en och inte låter en koppla av. Att man ofta inte ensingång märker att man blir utbränd. Det är ju tack vare allt man gör och att man känner av stressen i livet som gör så att man vet att man lever

Men samtidigt sjunger han om bra och positiva saker i livet ”å fylla magen, och fånga dagen få månsken på långa promenader”. Timbuktu försöker få oss att förstå att trots all sorg, stress och att man känner att man inte kommer någonstans i livet. Så är livet vackert och värt att leva.

Det jag gillar med denna låt är att även när man känner. ”Jag orkar inte mer jag har så mycket att göra men kommer inte hinna. Jag gör vad jag kan men jag kommer ändå ingenstans.” Så kan man sätta på låten och det gör att man känner sig bättre. För då förstår man att det man känner är helt normalt och att alla människor känner så någon gång. Det bästa av allt är att man förstår att man måste börja ta det lugnt för att inte sjunka. Och det är så jag ser på denna låten. Som en påminnelse om vad jag måste göra för att må bra.








1 kommentar:

Åsa sa...

Din text är en välstrukturerad analys av Timbuktus låt. Din tankegång är lätt att följa och du har en tydlig personlig koppling till ditt låtval.

Det du kan utveckla mer är att lägga till ytterligare ett citat i stycke ett som illustrerar de vardagliga händelserna som du nämner. Jag tror även att du kan fördjupa delar av dina tankegångar ännu mer.

Tänk också på att undvika meningsfragment, d v s ofullständiga meningar i texten. Hur kan du formulera dig för att undvika att börja en mening med "och" eller "så"?