3 januari 2009

Bloggutvärdering 2

Före jullovet (den 16 dec) gjorde vi en andra utvärdering av bloggen. 14 av 19 personer i klassen besvarade utvärderingen. Här kommer en sammanfattning av resultatet:

Fråga 1: Beskriv din egen aktivitet i bloggen under höstterminen.

En klar majoritet beskriver sin egen aktivitet i bloggen som OK eller ganska bra. Flera påpekar dock att deras egen bloggaktivitet har avtagit en del och att de var mer aktiva i början av höstterminen.

Fråga 2: Hur tycker du att bloggen fungerar nu med tanke på både svenskuppgifter och fritt skrivande?

Här svarar en klar majoritet att bloggen fungerar bättre nu eller att den fungerar rätt så bra.

Några kommentarer kring detta:
Svenskuppgifterna är bättre nu. Det är bättre med reglerna som finns nu. Det är bättre med uppgifter, om man skriver för mycket fritt blir det bråk.

De som tycker att bloggen fungerar rätt så bra skriver: Ibland är det lätt att glömma sv-uppgifterna i bloggen, vissa uppgifter kunde lämnas in som vanligt. Det hade varit roligare om fler hade engagerat sig. Det fria skrivandet är onödigt. Det är bättre att fokusera på uppgifterna, då undviker man bråk och negativa kommentarer.

Någon tycker att det är tråkigt att reglerna begränsar det fria skrivandet till att man bara får skriva om vissa ämnen.

Fråga 3: Har du själv utvecklat ditt bloggande under terminen? I så fall, hur? Om inte, vad beror det på, tror du?

På den här frågan svarar ett par personer "ja". Ungefär hälften svarar att de har utvecklat sitt bloggande lite och resten svarar "nej" på frågan.

Kommentarer: Jag har lärt mig mer om hur man strukturerar texter. Jag har ansträngt mig mer med mina egna texter. Det är svårt att veta vad jag ska skriva i bloggen om jag inte har något kul att säga. Det hade varit roligare om alla skrev.

De som inte ansåg att de hade utvecklat sitt bloggande skrev: Stämningen har varit lite negativ, därför har jag mest gjort svenskuppgifterna. Vet inte varför jag inte har utvecklat bloggandet, tycker nog inte att det är så kul. Använder inte datorn så ofta. Jag orkar inte med tjafs. Man får negativa kommentarer.

Fråga 4: Tror du att bloggen kan hjälpa dig att utveckla ditt språk, ditt tänkande och ditt skrivande på något sätt? Om ja, hur? Om nej, varför inte?

På den här frågan svarar ett par personer nej med kommentarerna: "Jag lär mig på lektionerna, inte i bloggen" och "Jag är omotiverad till att skriva i bloggen, därför lär jag mig inget".

En klar majoritet svarar "ja" på den här frågan. Några kommentarer: Jag har börjat tänka på hur jag skriver. Mitt ordförråd förbättras. Uppgifterna gör att man utvecklas. Om vi får ett ämne så börjar jag fundera och kommer fram till saker jag inte har tänkt på förut. Man kan se hur andra utvecklas och man skriver på ett annat sätt än vad man har gjort innan. Genom att man läser det andra skriver lär man sig nya ord. Jag tänker mer på hur jag ska skriva eftersom alla ser det. Man kan ta hjälp av andra när man skriver.

Fråga 5: Vad vill du se mer av i bloggen?

Här svarar de flesta "inget speciellt" eller "vet inte", men några förslag är: mer aktivitet, fler bilder, roliga teman att skriva om samt fler intressanta och roliga saker som t ex adventsbildtävlingen.

Fråga 6: Tycker du att kommentarfunktionen ska vara fortsatt stängd, eller ska den vara öppen för icke-bloggmedlemmars kommentarer?

Här tycker en stor majoritet att bloggen ska vara öppen för utomståendes kommentarer.
Några av motiveringarna är: Man ska inte stänga ute andras åsikter. Man kan i alla fall prova det igen. Det hade varit roligt med andras åsikter. Om utomstående kan läsa bör de också få kommentera. Man får tänka på vad man skriver i bloggen i stället och vara beredd på att få kommentarer på det man skriver. En blogg ska vara öppen för alla. Det kan vara roligt om t ex andra lärare på skolan kommenterar vår blogg.

Ett par personer har ingen speciell åsikt om kommentarfunktionen och ytterligare ett par tycker att den bör vara stängd för utomståendes kommentarer även i fortsättningen. En person föreslår att kommentarerna bör övervakas och att "onödiga kommentarer" inte publiceras i bloggen.

Sammanfattning: Några av svaren i utvärderingen kan vi diskutera mer. Jag tycker att era svar på frågan om vad man kan lära sig av bloggandet är intressanta. Det ska vi prata mer om. Dessutom bör vi ha en diskussion kring kommentarfunktionen och vad en eventuell förändring där i så fall kräver av oss bloggare. Fundera gärna på fördelar och nackdelar med en öppen respektive stängd kommentarfunktion.

Ha ett fortsatt skönt lov!

Inga kommentarer: