29 januari 2009

Sammanfattning av uppgift 5

Nu har jag kommenterat uppgift 5 så ni får gå tillbaka i bloggen och läsa. Era texter blir bättre hela tiden, men det finns fortfarande saker som vi kan slipa mer på. Allas texter har flera förtjänster och jag har beskrivit dessa + att jag har gett förslag till förbättringar som jag brukar. Fråga gärna om ni undrar vad jag menar.

Ett förbättringsområde är att våga citera den texten som ni analyserar lite mer, annars finns risken att er analys uppfattas som för allmän, d v s inte kopplad till just den låten, och att enstaka citat mest känns "inklistrade". Citaten måste väljas för att förstärka och förklara det man påstår om låttexten och citaten ska smälta in i analysen, helst både layoutmässigt och innehållsmässigt. Den som har lyckats bäst med det den här gången är Emma. Titta också gärna på exempeltexten en gång till för att se hur jag menar.

På tisdag kl 9:30 har vi äntligen svenska igen. Då ska vi skriva ett brev till rektorn, hade jag tänkt. Vi ses!

Inga kommentarer: