13 januari 2009

Nyheter i bloggen

Idag hade vi svenska igen! Vi har fått flytta till ett nytt klassrum som om några månader kommer att vara stekhett för solen skiner in hela eftermiddagarna på våren. Å andra sidan skulle man göra vad som helst för en stekhet, solig eftermiddag just nu. Idag var vädret riktigt pestigt: dimma och +4 grader. Vi läste om Raskolnikovs mord på pantlånerskan i Dostojevskijs Brott och straff idag på lektionen och jag fick en flashback till 1998 när jag hittade ett gammalt kontoutdrag i boken. Den 6 januari 1998 hade jag ett disponibelt belopp på 287 kronor. Jag var en nästan lika fattig student som Raskolnikov, fast jag mördade ingen.

Idag diskuterade vi bloggens framtid också och kom fram till några nya saker. Målet med bloggen den här terminen ska vara att förbättra stämningen i bloggen samt att alla ska försöka vara mer aktiva bloggare. Ingen ska behöva känna att det man skriver måste vara så fantastiskt intressant eller roligt för att läggas ut i bloggen utan vi bara gör det :) Tänk bara på att inte skriva om sådant som kan uppfattas som alltför privat.

Vi har också bestämt att öppna kommentarfunktionen igen och vi hoppas att våra läsare har lust att kommentera det vi skriver!

Jag kom på en annan idé om det vi sa om att alla skulle lägga ut en bild/dag eller skriva ett inlägg/dag.. Kan man inte istället låta en person per dag ha ansvar för "dagens bild" efter ett rullande schema? T ex idag lägger Jiii ut en bild om libanesisk mat och skriver om det och imorgon är det någon annan som lägger ut sin dagens bild? Det blir kanske lite för mycket om alla ska lägga ut en bild/dag?

Med det förslaget blir det ens egen tur ungefär var tredje vecka. Självklart kan vem som helst som har lust lägga ut sina bilder vilken dag som helst också, men att en person varje dag har "ansvaret".

Vad tycker ni?

Jag tog mig friheten att registrera vår blogg på Bloggportalen. Jag skrev bara en enkel presentation och fick följande meddelande tillbaka:

Din blogg är nu registrerad
Din blogg Studenter09 är nu registrerad och återfinns i katalogen under bokstaven S och under kategori(erna) "Litteratur och skrivande", "Utbildning", "Vardagsbetraktelser".





Inga kommentarer: