25 januari 2009

mik-miks uppgift

En låt som jag ofta brukar lyssna på är Alicia Keys - No one.

You and me together Through the days and nights I don’t worry cause everything’s gonna be all right People keep talking They can say what they like But all I know is everything’s gonna be alright.

Det finns dagar då alla känner sig jätte ledsna och inte tror att det kommer kunna bli som det har varit innan, men då ska man komma ihåg att allt kommer att fixa sig förr eller senare hur svårt det än känns.När jag lyssnar på denna låten så får det mig att känna att finns hopp även när det är som svårast.

Jag valde denna låten eftersom när jag mår rätt dåligt så brukar jag lyssna på låten och den får mig att må bättre faktiskt för det är ju så som hon sjunger don’t worry cause everything’s gonna be all right , var inte orolig för allt kommer bli. Trots att allt känns fel och svårt så ska man alltid tänka på att allt blir bra. Jag tycker om den så mycket med för det är en låt som jag ofta lyssnade på när jag var i mitt hemland och oftast brukade jag lyssna på den på vägen hem efter resan när jag var så ledsen för att lämna alla jag har där nere men den fick mig att känna att dagen kommer att komma då jag kommer få träffa alla igen.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Tack för hjälpen Jiii :)

Åsa sa...

Du skriver fint om din personliga koppling till låten och varför du valde den. Jag tycker också att den här låten är hoppfull och du visar tydligt att hoppet är låtens budskap.

För att din analys ska få en ännu tydligare koppling till låttexten kan du välja ett par citat till där du förklarar hur budskapet förs fram på flera ställen i texten.

Glöm inte att sätta punkt. T ex i de avslutande meningarna kan du göra så här så blir din text lättare att följa:

"Jag tycker om den så mycket för det är en låt som jag ofta lyssnade på när jag var i mitt hemland. Jag brukade också lyssna på den på vägen hem och efter resan när jag var så ledsen för att lämna alla jag har där nere. Låten fick mig att känna att dagen kommer att komma då jag får träffa alla igen."