25 januari 2009

Uppgift numero 5.

År 2002 kom rockgruppen Saybia ut med ett album där låten 'The day after tomorrow' fanns med. Jag upptäckte inte den förrens 5 år senare men den fastnade ändå direkt. Jag var mitt uppe i en period där förbjuden och olycklig kärlek var huvudtemat och jag kände att jag själv hade kunnat skriva den. Låten handlar om att inte våga ta steget fullt ut och berätta om sin kärlek för den man älskar. 'They say that I'm a fool for loving you deeply, loving you secretly', som kan översättas 'Dom säger att jag är galen för att jag älskar dig djupt, älskar dig i hemlighet', men vem kan rå för sina känslor?

I låten ber han sin kärlek att berätta varför han inte kan andas när hon är nära, eller varför fåglarna sjunger när hon är i närheten av honom. Han tappar förståndet, blir döv, dum och blind, drunkar i förtvivlan när hon är där. Han skriker ut hennes namn när hon försvinner. Exakt så kände jag det, och allt jag ville var att skrika ut hur mycket jag älskade honom, hur vansinnig jag blev av att inte få berätta hur jag kände. Sören Huss sjunger med en sån känsla och inlevelse att även om man inte varit med om att känna såhär, så får man ändå en klar bild över hur påfrestande det är, på alla sätt och vis.

Låttiteln, som bara upprepas en gång, säger egentligen allt. 'I'll tell it all tomorrow, or the day after tomorrow.. I'm sure I'll tell you then'. Hela tiden velade jag fram och tillbaka, vågade inte ta det steget som kan kunde komma att förändra mitt liv. Jag skjöt upp det, och som "tack" mådde jag dåligt i flera månader, kände mig ensam och oförstådd. Jag tror att bakom all förtvivlan och ångest så finns budskapet att man måste ta steget fullt ut för att senare kunna se tillbaka och känna att man åtminstone tog chansen.

För att att sammanfatta det hela så valde jag denna låten för att den beskriver en jobbig period i mitt liv, då jag velade mycket fram och tillbaka. Där allt jag ville var att skrika ut hur mycket jag älskade honom, men valde att förbli tyst och därför må dåligt hur länge som helst. Denna låten betyder allt för mig, och nu, nu kan jag säga att jag älskar honom.


Tryck på bilden ( shift + klick, annars försvinner låten =o ) och sjung med!

1 kommentar:

Åsa sa...

Tjusigt! Det här är en väl genomtänkt, välstrukturerad och inte minst välformulerad analys.

Analysens förtjänster ligger i en perfekt balans mellan tankarna kring låttextens budskap och en personlig koppling till detta budskap. Analysen har en röd tråd och förklaringar, direkta citat och beskrivningar smälter samman till en fokuserad helhet.