25 januari 2009

Svenska Uppgift - Musik

Jag valde en bosnisk sångare vars namn är Dino Merlin och låten heter "da sutis"
Första gången jag hörde låten i pappas bil tyckte jag inte om den, jag tyckte den var för komplicerad men efter att jag hade lyssnat några gångerså fastna jag och nu lyssnar jag på den jätte ofta.

I början av låten så sjunger dem på arabiska
"Ente quavmi ente qulum fi hajati"
Det på svenska betyder
"du är mitt hjärta du är allt i mitt liv, i mitt liv"

Refrängen tycker jag är den bästa biten där dem sjunger:

Dobro je kad u zivotu za
nesto se boris, rukama stvoris
dobro je kad u zivotu
nekoga volis, neko te voli

Dobro je kad u zivotu
neko te sluti ti nekoga slutis
ali je nabolje kad u zivotu imas nekog
s kim mozes ovako da sutis

Vilket betyder: Det är bra när du kämpar genom livet
åstadkommer något med dina egna händer
det är bra när du älskar någon och någon älskar dig

Det är bra när du kämpar genom livet
och har någon som tänker på dig och du tänker på honom/henne
men den bästa delen av livet är när du har någon
du älskar som du kan dela tystnaden med

Vilket jag tolkar som att oavsett om du kämpar i ditt liv, du åstadkommer bra saker och du gör bra saker så är det i slutändan viktigast att du har någon som du älskar och som älskar dig tillbaka, någon du inte alltid behöver prata med eller vara så social med hela tiden utan bara veta att den du älskar och han/hon älskar dig tillbaka finns där vid din sida, föralltid. Genom mörka och goda tider!
Jag älskar låten för det finns mening i den, han sjunger om viktiga och realistiska saker och det var just det som fånga mitt intresse till låten.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Jag la in klippet. Hoppas det var rätt och att det var OK att jag gjorde så?

eh sa...

jadå ingen fara!

Åsa sa...

Kul med en bosnisk sång, tycker jag! Dessutom är det intressant att veta lite om varför du valde den.

Du fångar kärnan i den här låten i din analys och du beskriver din egen tolkning klart och tydligt.

Jag blir lite nyfiken på resten av texten. Att döma av inledningen så är det en kärlekssång riktad till en speciell person. Får man veta något mer om det i resten av låten? Kanske skulle du kunna resonera lite om det. Är det en allmänt beskriven kärlek eller är den riktad till någon speciell?