20 januari 2009

Uppgift 5; En av mina favoritlåtar ...

Sonja Aldén, "du får inte"heter låten jag har valt att skriva om och rekommendera såklart.
Texten är så mäktig och så tydlig i varje mening och klockren!
Den betyder mycket för mig för att man ser det dagligen att i ett förhållande så kan allt vara så osäkert och många frågor som kan vara obesvarade. Förtroende för varandra och ärlighet är det viktigaste och att inte säga saker som man egentligen inte menar. För att det kan skada väldigt mycket inombords. Utan man få vara radikal och vara ärlig.
Man måste vara säker vad man gör i varje steg som man tar när det gäller kärlek.

Kärlek är människans bästa vän och vi kan inte leva utan den. Blir man sårad av den så förlorar man allt hopp. Åtminstonde för de som är väldigt sårbara.
Det gäller att vara stark och vara medveten att ingen är perfekt i denna värld.

När Sonja Aldén säger i ett citat i låten "när jag önskar inget hellre, än att du gör allt emot mig snart". Man kan inte hela tiden förvänta sig en dans på rosor, stå emot de negativa konsekvenserna och problemen så klarar man allt. Troligen så har ju också Sonja Aldén blivit någongång sårad av kärleken och vill genom enkla och starka och meningsfulla ord förklara hur allt kan gå till. Göra andra medvetna och låta dem förstå att den perfekta människan finns inte.

Jag lyssnar på denna låten när jag mår som bäst och när jag känner mig omringad av kärlek. För då påminner låten mig att inget är perfekt. Allt kan dö när som helst. Alla förhoppningar, alla fina stunder, exakt allt, men det gäller att vara beredd för när man minst anar det kan det hända.



1 kommentar:

Åsa sa...

Din analys har en tydlig personlig koppling till låttexten och jag gillar speciellt det avslutande stycket. Där beskriver du en generell tanke och en sammanfattande slutsats som är kopplad till din egen upplevelse av låten.

Det du kan utveckla ännu mer är en ännu tydligare koppling mellan dina egna tankar och själva låttexten.

Du citerar på ett ställe, men din text kan byggas ut med ännu fler citat. T ex när du säger att texten är mäktig eller att den visar att allt kan vara osäkert i ett förhållande så kan du komplettera dina påståenden med citat som visar att texten handlar om precis detta. Då får din analys ännu större tyngd och trovärdighet. Genom att citera och peka på formuleringar i låttexten så undviker man att bli för "allmän" i sitt resonemang,
d v s att det man säger skulle kunna passa in på vilken låttext som helst.