25 januari 2009

Uppgift nr: 5

"Bab am yebki" som betyder (Dören som gråter) på svenska. Den libanesiska artisten Assi el helani sjung den kännslofulla låten år 2006. Den låten betyder mycket mer än bara en låt som man hör som liknar varandra. Låten är en av hans mest populära låtar som han har sjungit. Den är så sorlig att en dörr blir ledsen för de som händer som gör att dören gråter därför heter den "bab am yebki". Låten fokuserar sig på hur det blir när man förlorar något man verkligen älskar från hela sitt hjärta och plöstligt vaknar man och de man älskar är borta, bara känslan att man har förlorat de viktigaste i livet gör ett stort djupt sår i hjärtat och kanske denna såren ALDRIG läks med tiden.






"Bab am yebki" sången är gjord till hans mamma som dör och allt blir hopplöst efter hans mammas död. Hon var allt för honom och när hon dog tog hon all glädje och skratt med henne säger han i texen. Att någons mamma dör är mycket sårligt och även dörren som inte har känslor som vi människor blir känslig och får tårar som faller ner när sånt sårbar händer, med den menningen vill han visa hur ont de gör när man förlorar något som är värt mer än allt annat man har.




Denne texten berör mig mycket mer än vilken låt som helst som jag har hört. Alla vi är någon gång beroende av våra mammor, när man var nyfödd barn eller när man håller på växa och lära känna livet, eller också när man är redan stor och klarar sig själv men ändå vill man känna sin mammas stora kärlek och slappna av när ligger i hennes kärleksfulla famn och glömmer bort all sorg man har och vill bara njuta av hennes kärlek som är lika stor som havet och tar aldrig slut. Denna låten gör mig dubbel så ledsen när jag hör den för den påminner mig om min bästa kompis som förlora sin mamma när hon var 9 år och jag kan aldrig glömma den dagen allt gick bara bort plöstligt, att komma från skolan och se sin mamma ligga död i sängen är något väldigt otäckt speciellt för en liten flicka som är beroende av sin mammas kärlek och nu är allt slut för henne och har bara dom vackra minnen kvar. Därför får jag ont i hjärtat när jag hör denne låten.

1 kommentar:

Åsa sa...

Trots att jag inte förstår orden till den här låten så förstår jag ändå att det är en sorglig låt. Du beskriver den väldigt vackert och du gör en stark personlig koppling till texten.

Din analys är detaljerad och du förklarar de viktiga symbolerna i låten. När till och med ett icke-levande objekt som en dörr kan gråta, då förstår man hur stark sorgen är i den här texten.

För att din analys ska bli ännu mer effektiv kan du väva in citat från låttexten i din analys på flera ställen. På så sätt blir din analys mer specifikt kopplad till just den här låten och du "bevisar" för läsaren att ditt resonemang och dina tankegångar håller.