18 januari 2009

Exempeltext till uppgift 5: Analys av "Det kommer bara leda till nåt ont" av Säkert!

”Kyss mig inte, det kommer bara leda till nåt ont” är kärnfrasen som upprepas i Annika Norlins låt Det kommer bara leda till nåt ont (Säkert!, 2007). Låten handlar om försiktig, trevande kärlek, där textens jag inte vågar ta ett avgörande steg av rädsla för att bli sårad. Annika Norlin är mästare på att fånga det vardagliga vemodet i några få rader. Hennes språk är enkelt, på gränsen till banalt, men det är samtidigt en del av hennes storhet som låtskrivare. Hon vågar skriva om det till synes allra enklaste och det mest vardagliga och hon gör det så att man känner igen sig utan att bli generad.

Bildspråket i texten förstärker den vardagliga, vemodiga känslan: ”en kort paus utanför Statoil-macken, vi köper folköl 3,5”. Hur många har inte köpt ljummen folköl i brist på annat drickbart en sen kväll när man inte vill gå hem? Små tecken på ömhet finns i jagets beskrivning av den andre. Hon väljer "en längre väg för att hon ska få känna mer av hans lukt". Hon tycker att han "ser för bra ut i sin svarta lugg och sin anorak" och hon "lånar ut sin halsduk till honom för att han inte ska frysa". Allt detta är tecken på att hon är förälskad i den andre personen. Det finns också tecken på att den hon är förälskad i även känner något för henne. Textraderna ”du går så misstänkt nära mig” och ”kyss mig inte”, tyder på att hon har en känsla av att det skulle kunna hända.

Textens jag motarbetar den känslan. Hon försöker på alla sätt att skydda sig från att inleda en mer seriös relation. Hon skyddar sig genom att säga att hon inte är värd något så bra och att hon "inte har något som den andre personen skulle vilja ha". Man kan misstänka att hon har blivit sårad i tidigare relationer eller att hon möjligtvis aldrig har vågat gå längre än så här förut. Nu måste hon välja, för det här är en person hon känner något för på riktigt. Det är just det som gör den här relationen så farlig och skrämmande för henne.

Det som berör mig i den här texten är det vardagliga språket som säger så mycket om en mäktig mänsklig känsla som är lätt att identifiera sig med. Viljan att låta sig svepas med av passionen kämpar mot rädslan för att göra det. Texten är sorglig och vemodig, men samtidigt vacker. Det sorgliga är hur stark en rädsla kan vara och hur den kan hindra människor från att våga leva sina liv fullt ut fast de gärna skulle vilja. Det vackra är att man trots allt ändå ibland vågar, fast man vet att det kan leda till nåt ont.


_________________________________________

Den här analysen är ett exempel på hur man kan lösa uppgiften. Den kan nog bli ännu bättre, men studera det här exemplet för att se vad jag har gjort i varje stycke. Jag har fokuserat på textens budskap som jag uppfattar det och jag avslöjar redan i första stycket vad jag tycker att låten handlar om. Jag påstår vissa saker om texten, t ex att den är vemodig, handlar om rädsla och att den har ett vardagligt språk och sedan ger jag exempel på det i texten. Jag stödjer mig på låttexten i allt jag påstår och ger exempel hela tiden. På så sätt blir texten analyserande. Det sista stycket innehåller en mer personlig, sammanfattande kommentar, men jag håller mig fortfarande till det jag har sagt tidigare.

Lycka till och fråga gärna om ni undrar över något!

Inga kommentarer: