25 januari 2009

Uppgift 5

“Sjung om studentens lyckliga dag” av Jussi Björning är en gammal traditionell låt som sjungs på Student dagen.
Jag valde den för att den betyder och kommer framför allt att betydda väldigt mycket för mig och er andra.

När jag hörde den fick jag en känsla som sa “SNART” Den väckte mig. Idag är det den 25 Januari och den 4 juni ska vi ta studenten. Vad har man hunnit gör egentligen och vad ska man hinna göra innan det är för sent? Prövningar som man har kastat fram som man egentligen kunde ha blivit av med för länge sen, eller ska man hinna planera för sin student. Man känner stress men gör inget åt det. Ok jag har bestämt mig när jag ska ha prövningen men inte anmält mig än. Varför skjuter man fram saker och ting? Mitt mål är i dag att jag ska först och främst fixa mina betyg och att jag ska få en underbar student och att studenten inte är någon avslutning för VÅR vänskap. Vi vet att den kommer att fortsätta

Den 4 Juni 2009, om 129 dagar ska vi stå ute på skolans gröna gräsmatta, förhoppningsvis i solskenet, ska vi stolta och lyckliga stå uppe på scenen sjunga om studentens lyckliga dag, OCH FY FAN VAD VI ÄR BRA :D



1 kommentar:

Åsa sa...

Vilket genialiskt låtval!

Det här är verkligen en låt som framkallar alla möjliga slags känslor, precis som du beskriver, eftersom den är så intimt förknippad med att ta studenten.

Du gör en personlig och läsvärd koppling till känslan som låten framkallar hos dig och vilka tankar du förknippar med den.

För att din text också ska bli en analys av själva sångtexten behöver du granska formuleringarna lite extra och tolka dem. Vad säger den här låten oss egentligen? Vilket är dess budskap och varför sjungs just den på studentdagen? Din analys bör försöka ge svar på dessa frågor för att bli fulländad.