21 januari 2009

Uppgift nr5

"Då är det jag"
Sången är tagen ur filmen Björnbröder som är en av mina favoriter. Disneyfilmer är för bra och betydelsefulla tycker jag! Även om folk bara ser det som "tecknad" så är där mycket mer än så.


Ibland kan tystnad betyda mer än ord, då man är redo för att göra allt för ens bästa. Även om det sårar en djupt så har ingenting mer betydelse än kärlekens glädje. Det är inte lätt att bevisa allt för en, ibland kan det krävas mycket för att kunna visa känslor och ge tillit. Övertyga en om att man finns där när den som mest behöver, att man har handen att ta tag i bara om man vill ha den. Att kärleken kan motstå allt bara om man tror på varandra, även om man tar andra beslut än sin kärlek så kan det räcka med att veta. Veta att man är älskad och att kärleken är skuggan som skyddar en. Att man kan älska och älskas utan villkor, förväntan. Om du tvekar så ser du snart ett ljus så klart, då är det jag. Jag behöver inte vara med dig för att visa dig vägen, min kärlek för dig kan leda ditt steg.
Ibland behöver man inte förhindra en från att gå, om den är medveten om sin kärlek. Att den finns oavsett, att man kan känna den när man som mest tvekar eller behöver. Man kan alltid söka sig fram till annat men starkaste ljuset slockar aldrig, hoppet finns.

Jag valde denna låten för att den är så betydelsefull för mig. Sedan kan jag lägga till det också att björnen i videon är en vanlig kille som förtrollas till en björn, för er som inte har sett den så ni inte får en konstig uppfattning. Varje gång jag ser filmen lyssnar jag på denna låten om och om igen, för att man sätter sig in i det helt enkelt. Lär sig att se saker från den ljusa sidan när det finns annat exempel. Jag önskar att alla hade sett filmen och förstod denna utvalda scen, men det räcker nog med sången för att förstå en hel del.


http://www.youtube.com/watch?v=GAYTEOCHJhc&feature=related

1 kommentar:

Åsa sa...

Du har gjort ett modigt låtval och du motiverar ditt val på ett intressant sätt. I motiveringen visar du att du är medveten om att en film och en låttext kan tolkas på många olika plan och nivåer. En Disney-film kan, precis som du säger, tolkas som en saga eller en historia för barn på ett plan, men vuxna kan också ha behållning av Disneys filmer och se helt andra saker än vad barn ser.

Din analys är en självständig och poetisk tolkning av sången. Du har mycket att säga och du formulerar dig varierat.

Det som skulle göra analysen ännu bättre är en tydligare koppling till de direkta formuleringarna i låttexten. Du kan citera låttexten på ett par ställen till utan problem. På det sättet blir ditt resonemang ännu mer trovärdigt i förhållande till låttexten samt att du både är generell och specifik på samma gång.