28 september 2008

Glad Id al fitr/ Bayram

Slut är den inte riktigt än.. Antingen är det sista dagen imorgon eller på tisdag. Jag hoppas det är imorgon :). Man firar det med nya kläder som man har köpt innan. På morgonen så brukar man om man vill åka till moskeén för att be "bayram bön" Sen åkar man till nära och kära för att hälsa på, få pengar och äta Maamoul och baklava. Senare på dagen gör man saker för barnen så att de har kul. På kvällen träffas vi hemma och ger presenter till barnen

Id al fitr och bayram är samma sak men som Åsa sa på olika språk. Jag har faktiskt också gjort en godgärning. Jag var på citygross och stod vid kassan, jag lät 4 st gå innan mig. ( i försig så väntade jag på min syster som skulle hämta osten vi glömt :p)

Detta är Baklava och Maamoul

(med pistagenötter men man kan även ha dadelmos eller valnötter)

4 kommentarer:

Emma sa...

är det till höger pirogerna? svingoda isf!

Jiii sa...

Var fick du piroger i från?? det är den som är så kallad Maamoul :)

Åsa sa...

Tack, Jiii, för att du reder ut saker och ting här! Längre bak i Sydsvenskan står det att klockan 18:49 på tisdag är ramadan slut :) De hade väl intervjuat några som hade tjuvstartat i en första artikeln jag läste...

Emma sa...

jo men jag tänkte på det du hade med dig till klassen på lottas lektion, det med spenat och grejjer.. massa mums!