14 september 2008

Mina år i rönnensgymnasium (SVENSKA B)

Min stora sister gick i omvårdnadsprogramet och hon trivdes där men de va inte därför jag valde denna programet utan jag uppväxte med äldre och när jag blev äldre insåg jag att äldre varen del av mig och man ska alrig glömma att nån gång i tiden kommer alla människor bli gamla och kommer behöva andras hjälp och kanske med allt också. Första året i etten hände många nya saker men de va roligt samtidigt som de va stressigt och allt gick för fort de tog en tid tills man slapp stresset. Man lärde sig massor med saker som man kunde ta nytta av och som kommer behövas i framtiden. Varje gång jag hjälpte en gammal människa blir jag glad för då vet man att man har i alla fall gjort något bra i sitt liv och man ska alltid vara bra mot dom så som man är med sina föräldrar som kommer också hamna i denna situationen. Redan i tvåan har man lärt sig mycket från ettan och i tvåen utvecklades man mer och mer genom många saker te.x praktiken vi hade i ettan på ett äldreboende och praktiken vi hade i tvåen på sjukhuset och all böcker som man läste och fick i sig mycket och våra duktiga läraren som lärde oss saker som värderar med guld och vi kommer verkligen sakna dom när vi tar studenten men dom kommer alltid finnas i vårt hjärta. Jag valde sjukvård i tvåan och nu har jag valt barn och ungdomsjukvård och de kommer bli mycket spännande och intressant. Imorn är de första dagen i vårt praktik och de kommer vara 6 veckor som jag tror kommer bli underbara veckor. För min del sål lär jag mig mycket i praktiken, efter man har tagit de teoretiska så vill man också göra de praktiska och de kommer göra saken allt roligare. I vår skola handlar de inte bara om äldre utan man lär sig om kosten som man behöver i sin vardagliga livet och bildlektioner och idrott har man i två år som behövs för god hälsa. Svenska och englska som är två av de viktigaste ämnen de är alltid bra att uttveckla språket. Mate är också viktig som man behöver och lär sig massor av och nu läser jag mate B vilket hanldar om ekvatinoer och här gäller de kämpa annu mer. Medicinsk Grundkurs, vård och omsorg, omvårdnad är grunden i omvårdnadsprogramet, dessa kurser är väldigt bra och man villl bara lära sig mer varje gång man lär sig något nytt man känner sig duktig och kan mycket som borde kunna sen innan.
Jag har allltid velat bli barnmorska för jag älskar barn jätte mycket.Därför måste jag studera i högskolan 3 år och sen 1½ år för utbilda sig till barnmorska. Jag hoppas att alla väljer ett rätt val när man ska börja gymnasiet och tänka efter om de är de man verkligen vill bli för om man inte tycker om de man har valt så kommer de aldrig bli roligt och man ska alltid ha nytta av de man gör och få massor med goda erfarenhet som man kommer alltid att behålla med sig livet ut.
Nu har jag inte mycket kvar att säga förutom jag hoppas på de bäste i sista året i gymnasiet och önskar lycka till för alla som stuterar och har ett mål i livet.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Jag hillar det här inlägget för du har en förmåga att se det positiva i allt! Med den inställningen kommer du att komma hur långt som helst. Håll fast vid din dröm att bli barnmorska. Du skulle passa jättebra till det, tycker jag!

Jiii sa...

Ja jag håller med dig att man känner en så otrolig skön kännsla när man hjälper människor speciellt äldre när de blir så tacksamma det är verkligen skit kul.