14 september 2008

Sveska B.

Min uppfattning av omvårdnadsprogrammet var att jag bara skulle få jobba med äldre när jag gick i 9:an och skulle söka in till någon skola så tyckte jag inte att omvårdnadsprogrammet var något jag kunde tänka mig visst tycker jag om att hjälpa människor men då tänkte jag inte som jag gör idag jag valde omvårdnadsprogrammet för jag hade hört att det var enkelt och man aldrig behövde plugga att man klara sig i vilket fall som helst då tänkte jag att det var något för mig eftersom jag redan i 9:an var skoltrött. När jag då började i 1:an var det inte alls som jag hade hört utan det var rätt svårt och lära sig allt om kroppen alla symptom , orsaker och behandlingar och det var typ prov, redovisningar och inlämningar hela tiden men för det mesta prov. När jag gick i 1:an trodde jag faktist att jag när som helst skulle hoppa av skolan för det var mycket plugg och man hade mycket stress hela tiden men under tiden i skolan hände det mycket annat man lärde känna nytt folk jag lärde känna de jag känner idag och det var nog det enda roliga på hela 1:an sen fanns det vissa lärare som jag tyckte bättre om och vissa som jag inte ens la "märke" till om man säger så. När vi då praktiserade i 1:an hamnade jag på ett ålderdomshem det var rätt kul men inget jag kunde tänka mig att jobba med lite längre fram i framtiden. När vi då började 2:an hade fått välja individuella val och jag hade valde Social psykatri när vi då började med det tyckte jag att det var jätte roligt att lära sig allt inom social psykiatri vi gick ut på 6:veckors praktik på ett Lss-boende och det var nog det bästa på hela 2:an eftersom man lärde sig jätte mycket på praktiken och det var verkligen något jag var intresserad av och det var något jag kunde tänka mig att jobba med. Efter den praktiken ångrar jag inte att jag valde omvårdnadsprogrammet för jag tyckte om praktiken och kan tänka mig att jobba på ett Lss-boende längre fram i framtiden, 2:an var med jobbig men den var dock inte lika jobbig som 1:an jag var rätt nöjd med mina betyg i 2:an och i 1:an mindre nöjd faktist efter social psykiatri läste jag socialt och behandlingsarbete det är fortsättning på social psykatri. Social och behandlingsarbete var dock inte lika roligt som social psykatri men jag orkade med detta iallafall och kämpade för ett G vilket jag fick till slut men det krävde mycket jobb men klarade det iallafall. Nu har vi börjat i 3:an och det är sista året på vår skola det är faktist konstigt för jag kommer faktist att sakna denna skolan tack vare mina underbara vänner och vissa lärare. Vi har börjat skolan men det var ju bara någon vecka sen vi börja så det har inte varit så mycket men allt börjar nog snart men jag hoppas att 3:an blir rolig vi börjar då praktisera på måndag men jag börjar inte förren på onsdag det ska bli kul att praktisera eftersom jag valde fortsättning på mina individuella val nu har jag psykiatri och ska praktisera på psyk-akuten ska bli roligt hoppas jag och "snart" är det ju stuuudenten det har gått så snabbt fram till idag så vi får se hur snabbt 3:an går men det lär ni få veta om ni följer den här bloggen.

1 kommentar:

Åsa sa...

Riktigt intressant det där att det verkar finnas någon allmän uppfattning om att OP skulle vara enkelt. Det är minst lika svårt som något annat program, kanske till och med svårare, för ni har sett saker på er praktik som inte många skulle klara av! Du skriver fint om dina tankar under de här två åren.