17 september 2008

Hej på er alla!

Idag är jag ledig fån min praktik, de senare två dagar har varit rätt så Okej och så fick jag redan en läxa från min handledare eftersom jag borde inte ha ledigt idag för att hon ska på en kurs men men så blev det. Läxan var om 2 ord eller rätt sagt sjukdomar som hon ville jag skulle kunna till på fredag de var Pyelonefrit och thalassemi eftersom det ofta inläggs patienter/barn med dess sjukdomar. Nu fick jag reda på att Pyelonefrit va en infektion i njuren då man får hög feber,bakterier i urinen och svårigheter att kissa och att thalassemi va en form av blodbrist man kan få p.g.a nedsatt produktion eller förändrad byggnad av det röda blodfärg ämnet. Det är lite tråkiga sjukdomar barn får som inläggas på sjukhuset förresten är vi nu( jag och min handledare) inne på dagvården ett tag sen ska vi till barnavdelningen 3. Inne på dagvården ser man bara barn (sjuka) som ofta kommer och går trist för de!! Och igår har jag varit med om en 2åring pojke som skulle göra LP(lumbalpunktion) han var i narkos och både jag och min handledare var där inne med honom det kändes obehagligt att se den vätska rinna ut på det sättet, med en tjock nål från ryggen på den lilla pojken./Farah

1 kommentar:

Åsa sa...

Här lär man sig verkligen saker. Hade ingen aning om att barn får sådana sjukdomar.