14 september 2008

skivuppgift 1

Nu går jag mitt tredje år i omvårdnads program, jag har lärt mig jätte mycket om människans anatomi och fysiologi och det är väldigt intressant.

När jag va i grundskolan så berättade var Syv alltid att omvårdnadsprogram är bara att tvätta nedre delen av patienter, därför var jag inte alls intresserad av den linjen så sökte jag BF och kom inte in. Så när jag kom in i omvårdnadsprogrammet så hade jag inga erfarenheter. Men med tiden så blev jag mycket intresserad av den utbildningen och fick mycket kunskaper …

När jag kom in ettan så var allting nytt och det var jätte svårt det var massor av sjukdomar, behandlingsmetoder, bemötandet av patienter, LATINSKA ORD och allt som innehåller vården. Det teoretiska är svårt i första året men det blir lättare när man fortsätter sitt andra och tredje år. Min första fältvecka i ettan var i hemtjänst jag fick en bild av hur äldre människor lever i sitt eget hem och behöver hjälp med vissa saker ex. Inköp, ta sina mediciner, städning. Då hade jag tänkt mig att jobba inom hemtjänst.

När jag kom in tvåan så hade jag praktik i vårdboende i första perioden där upplevde jag att jag var en städerska, jag städa hela tiden och diska så att det inte gick bra, då bestämde jag att jag aldrig skulle jobba inom vårdboende. Men i andra perioden så hade jag praktik enligt mina valbara kurser så får man sin Apu – Plats och jag hade valt socialpsykiatri/socialbehandlings arbete jag hade ingen aning om dessa kurser eftersom mitt önskemål var att läsa sjukvård men som tur hade jag ingen plats så jag fick detta istället men jag fick i mig ganska mycket kunskaper av dessa kurser ex. lagar, olika slags missbruk, kriminalvård, psykiatri handlingar, psykiska funktionshindrande, kommunikation, bemötandet mm. När det var dags för Apu så var jag väldigt orolig och rädd att jag skulle bemöta psykisk sjuka människor. Jag fick min Apu plats inom boendestöd/teamträff. När jag börja där som tur hade jag en snäll handledare hon förklara tydligt hur det stod till. Med dagarna blev jag nöjd med min praktik plats och jag fick med erfarenheter och då tänkte jag att jag kan jobba inom detta verksamheten.
När det gäller teoretiska i tvåan så var det mycket stress och oro i vissa dagar de va massor av PROV…

När det gäller tredje året så har vi börjat för 4 veckor sedan och hittills har vi tagit det lugnt. Men jag läser tandvård som valbar kurs och ska ut på praktik nästa vecka …

När man går i skolan och pluggar hela tiden så är det inte alltid man förstår vad man läser men när man går ut på praktik så får man en bild på det som man har studerat i skolan.
I dessa år som jag har studerat i omvårdnads utbildning så har jag lärt mig varje dag en ny sak. Att få en patients leende när dem får hjälp med sina dagliga behov så känns det jätte bra. Det positiva att vi lär oss alltid nya saker som ingår i vården och det är bra eftersom man får nya kunskaper hela tiden, det negativa att alla vårdar på olika sätt ex. inom vården finns det bestämda regler som man ska uppfölja men det är inte alla som uppföljer det man ser det när man är i sin praktik plats. I framtiden tänker jag jobba inom tandvården, det verkar jätte intressant, undrar hur det blir i praktiken imorgon…

1 kommentar:

Åsa sa...

Du beskriver på ett jättefint sätt hur dina tankar har förändrats under de här två åren. Alla erfarenheter kan man använda till något i livet, tror jag!