14 september 2008

Uppgift1 i Sv B

Man lär sig alltid nya saker när man går på skola, jobb och är med i någon situation, dålig eller positiv situation. Det finns många som lär sig lättare teoretisk andra praktiskt, beroende på ens egenskap. Jag minns i 8:an en dag då vi hade svenska glosor som prov , som jag gjorde ett enda ordfel på ordet Trojka=grupp av 3 ledare. Tills idag glömmer jag aldrig den. Man lär ju sig av sina misstag.
-Jag måste erkänna en sak att jag var inte intresserad av att gå på omvårdnadsprogrammet, eftersom jag fick höra en massa om gamlingar innan och då tänkte jag nej ,jag ville inte men sen fick jag en stark känsla för att lära mig det de säger är typ "äckligt" och där började det.
-Omvårdnadsprogrammet gav mej mycket erfarenheter,informationer och fakta om ex olika sjukdomar,undersökningar och allt inom vård , som jag har nytta av i mitt framtida liv. Det jag också har lärt mig är latinska ord. Det är bara positivt med denna utbildningen att lära sig så mycket om vård är bara bra, man får självförtroende på den man lärt sig. Men det kan finnas någon nackdel, eftersom alla tycker ju inte samma sak.
- För mig är just nu min favorit kurs Barn-och ungdom, jätte spännande och lärorik kurs som ger goda informationer om barnsutveckling. jag har lärt mig det jag alltid hade velat lära mig om barn, deras utveckling,och hur de med tiden utvecklas fysiskt,psykiskt och socialt.
-Jag har praktiserat på vårdboende och där har jag lärt mig en hel del, dela medicin, olika hjälpmedel, olika mediciner, hur man gör god kost beroende på patientens sjukdom och mycket mer. Sen har jag praktiserat på Endokronolog avdelning på Umas och tänk er på Umas i sjukhus det va det sista jag tänkte, men det gick jätte bra där. Lärde mej mycket mer om diabetes sjukdomen, EKG(elektrkardiogram) en metod för att mäta hjärtats elektriska aktivitet, Urinprov, omläggning av ett sår och det va det värsta jag sett, men för varje gång man såg det blev man van vid det, tog b-glukos= man såg blodets halt i blodet, temperaturen.
- Det jag nu kan säga är att jag är stolt på att gå på denna utbildningen och ser fram emot att lära mig mer och mer om vård livet. Och att det är inte bara gamla människor som behöver hjälp, stöd och vård utan vi alla människor.

1 kommentar:

Åsa sa...

Med inställningen att man lär sig något både av positiva och negativa erfarenheter kommer du att komma långt! Det här är ett mycket klokt och moget inlägg. Jag blir rörd av att läsa det!