13 september 2008

skrivuppgift 1

Jag kom fram till skolan så tappade jag hakan är det här rätt är detta en skola. Jag fick en liten varning.
Hjälp vad det kommer att vara en tråkig skola vad ska man hitta på när man har raster. Och när jag började så hade min varning blivit besvarad man hittade inte på någonting man satt i ett litet klassrum.
Och nu när jag nu går sista året så vad gör jag på rasterna jo man sitter i klassrummet för det finns inget att göra.
Att det skulle vara så mycket praktik visste jag inte när jag sökte denna linje men det blev bara positivt
Men det var bra tyckte jag var bra för jag hade inte orkat med 1:an och speciellt 2:an om vi bara hade lektioner hela tiden. Då hade jag nog slutat om man inte hade praktiken för det blev ett avbrott från skolan. Man fick se hur det var ute i vanliga arbetslivet och hur det gick till när man arbetade inom äldrevården och senare så fick man se hur det gick till i hemtjänsten. Det var det värst som jag har varit med om. Man åkte runt till äldre till deras bostäder man gick in bäddade sängen, värmde maten mm. Och sen så åkte man till näst och gjorde nästan samma saker där man hade inte tid att sitta och prata med dom och vara social. Jag kommer inte jobba inom hemtjänst det vet jag.

När jag sen började 2:an så gjorde jag ett fel i mina val jag tog sjukvård och det skulle jag inte tagit om jag hade gått tillbaka i tiden. för det var ett stort ämne man läste om alla organ i kroppen och man hade prov efter varje organ man hade läst igenom. Många latinska ord, behandlingar,orsak, symptom kom på proven och man plugga de ögonen av sig och sen skrev provet. Två dagar efter så hade jag glömt allt och hur bra är det..
Läraren som vi hade gjorde inte det bättre kapitel efter kapitel prov efter prov och hon lyssnade inte på eleverna det blev mycket stressigt med sjukvården och det var bara ett ämne man hade alla andra ämnen med så för mig så var tvåan värst mycket stress mycket pluggande. Men det blev en liten paus när jag var ute på praktik på MAS.
Man gick till sin mentor och sa att det var problem med sjukvården men med den mentorn så blir inte saken bättre.

Men jag har lärt mig mycket under dom här två åren. Jag har en stor livsläran över att gå på detta programmet. Och när jag har tagit studenten så behöver man inte leta efter jobb man kan bara gå in på ett äldreboende om man vill. Där finns alltid jobb så det är bra men denna linjen.

1 kommentar:

Åsa sa...

Personligt skrivet! Bilden av när du först såg skolan är lätt att känna igen sig i. Du tar upp både fördelar och nackdelar med utbildningen i ditt inlägg.