12 september 2008

Skriv uppgift nr 1.

Under dessa 2 åren av utbildningen har jag lärt mig mycket, men mycket som jag har lärt mig har jag också redan glömt bort. Det är inte så lätt att komma ihåg allt. När man hade sjukvård t ex och läste hjärtat, så hade vi prov på alla sjukdomar, symtom, behandling osv. på en gång. Därför är det ända jag kommer ihåg just nu cor och angina pektoris. Vissa saker i utbildningen har varit bra, men vår mentors engagemang har varit sämre, det är inte utbildningens fel, vi hade bara otur som fick honom tilldelad.
Det som har gett mig mest under dessa två åren har varit våra praktiker, det är helt annorlunda att läsa om saker, om hur man vårdar personer, tar hand om dem efter att de har dött och göra det själv i riktiga livet.
Vi hade haft i skolan om sond matning då tyckte jag att det var tråkigt. Sedan när kom första dagen till praktiken så fick jag se den lilla slangen som gick in i magen, jag kände hur det tjöt i öronen, allt började snurra. Då förstod jag kanske att jag ändå inte kan bli läkare. När man ser t ex Greys anatomy på tv så verkar det häftigt när blodet sprutar och personer dör. Men när det händer i verkliga livet så är det hundra ggr värre. Första gången då jag såg någon dö på min praktik så var jag i chock i flera dagar. Men sedan lärde jag mig att stänga av mina känslor, och då var det mycket lättare att vara där.

När jag började på denna skola så gillade jag inte gamla, funktionshindrade och utvecklingsstörda. Men nu har jag lärt mig känna empati för äldre personer. Så som Katarina sa till mig en gång, jag har gjort en resa.
Denna utbildning är också bra eftersom att den ger en möjligheten till jobb på 3 ställen efter studenten. Var man kan jobba efter beror på vilka ämnen man har valt till valbara kurser. Alla som går på omvårdnadsprogrammet måste läsa omvårdnad och medicinsk grundkurs, och det gör så att man kan få jobb på hem tjänst och vård boenden. Sedan valde jag också sjukvård, så kan få jobb på sjukhus, och psykiatri alltså kan jag jobba som skötare på någon psykiatrisk avdelning. Det blir då inget problem att hitta jobb efter studenten.

Jag tror att jag kommer ha användning av det jag lärt mig på denna skolan längre fram i livet. Jag har fått nya livserfarenheter härifrån och lärt mig b.la HLR det är alltid bra att kunna i dagliga livet. Vi har fått lära oss hur man tar hand om sår och hur vi ska göra vid nöd situationer vilket också är bra. Tack vare denna utbildning så kommer jag kanske rädda något liv någon gång i framtiden. Men det är tveksamt att jag kommer hamna i en sådan situation där mina kunskaper från omvårdnadsprogrammet kommer att behövas.

1 kommentar:

Åsa sa...

Ett välformulerat och informativt inlägg! Jag gillar dina referenser till Grey's Anatomy och andra TV-program i sjukhusmiljö. Nu vet vi att de kanske inte alltid är så realistiska.