4 november 2008

Bilder i bloggen

Jag kom precis hem från en föreläsning som handlade om bloggar (!) Där kom det upp en diskussion kring om man får ha bilder som man inte har tagit själv i sin blogg. Tyvärr så får man INTE det för det strider mot lagen om upphovsrätt. Man får länka till andra andra Internet-sidor i sin blogg, men inte kopiera in bilder som någon annan har tagit utan tillstånd.

Jag blev lite nervös för att jag har själv lagt upp bilder i mina inlägg, fast jag egentligen visste att man inte får. Vi har det dessutom med i bloggreglerna från den 5 september om någon vill läsa dem igen...

Jag ville bara påpeka att den som lägger upp bilder i sitt inlägg är själv ansvarig för det. Jag tror inte att det hjälper om man anger vem fotografen är och var man har hittat bilden, men jag lovar att ta reda på det. Har sett att en del skriver under bilden varifrån den är hämtad. Försök att göra det i fortsättningen, men det allra bästa är att inte använda bilder som är tagna från nätet.

Här är en artikel ur Metro som förklarar hur man får och inte får använda bilder. Tror att jag har hittat en bildbank för skolbruk som vi skulle kunna använda. Jag meddelar senare om det är ok att ta bilder därifrån för er som inte vill begå lagbrott.

Jag läste precis också att t ex Disney är extra tuffa när det gäller användande av deras bilder och att man definitivt får betala böter om de hittar någon av deras bilder på en blogg.

Det verkar kanske som om jag har blivit helt paranoid med bilder, men jag blev påmind om det idag och jag vill inte att vi ska få böter eller andra problem :(

Inga kommentarer: