18 november 2008

Uppgift nr3

Jag vet inte hur man ska använda ordet "fri". Fri är man väl hela livet om man tänker efter men samtidigt så är vi inte fria, ingen av oss. Kvittar om det är barn ungdom eller än äldre människa. Fri blir man aldrig, man har alltid något att göra.
Jobb skola eller vad det kan vara. Man har liksom alltid något att göra, alltid något som förhindrar att man har dendär friheten som man egentligen skulle vilja ha.
Jag tror inte samhället påverkar oss lika mycket idag som det gjorde förr, det här med samhällsklasser syftar jag då på. Förr var det mer att man var antigen det ena eller det andra dvs fattig eller rik. Sorgligt nog finns det ännu idag folk som är fattiga men jag tror inte ordet fattig idag har samma betydelse som det hade förr i tiden, man hade det nog värre och svårare på den tiden än vad man har idag för idag finns det många bidrag och många olika styrelser som försöker hjälpa till så gott det går och idag finns det större chans och skaffa jobb eftersom man har många olika utbildningar att gå på som sen leder till större chans och få jobb och tjäna sina egna pengar utan att förlita sig på alla andra.
Mitt liv styr jag såklart och mina föräldrar. Sen samhället också eftersom jag måste anpassa mig efter samhället, jag måste gå på samhällets "krav" så mycket som jag kan för att kunna överleva och få en bra framtid.
Många bryr sig tyvärr ganska mycket om ens liv och jag tror det påverkar ganska mycket. Vissa gånger bryr man sig inte mycket men andra gånger kan man bry sig mer. Många saker man gör, gör man för att göra sig själv lycklig/nöjd eller mina föräldrar, inte bry sig vad andra kommer tycka eller tänka om mig för det är ens eget liv man lever man lever inte för att göra andra "kompisar" nöjda. Man lever sitt liv utifrån sig själv och inte andra. Många gånger kan man heller inte klara det själv och då styr man inte över sitt eget liv, man går till föräldrarna eller vännerna och frågar om råd eller hjälp och då blir dem automatisk en "påverkan" också.
Jag personligen kan hålla med om att kärleken kan vara en lek, man vet egentligen inte ifall man har hittat den rätta. Ett förhållande kan hålla på i många flera år men ändå tillslut sluta olyckligt och då blir man förkrossad och alla ens drömmar går under. Man kan inte alltid lita på att kärleken kommer vara där och ta något för givet. Kärleken lurar en mer än vad man tror!

1 kommentar:

Åsa sa...

Din text är välformulerad och du använder snygga uttryck som
t ex "att förlita sig på andra". Du filosoferar kring frihet som är ett väldigt komplext begrepp.

Texten skulle bli ännu bättre med en mer medveten disposition (struktur) där den röda tråden finns med genom hela texten, från inledning till avslutning.