18 november 2008

Frk Julie-uppgiften: deadline 23:00 ikväll

Idag diskuterade vi de olika teman som pjäsen Fröken Julie tar upp och hur pass aktuella dessa teman är i dagens samhälle. Vi kom fram till att pjäsen handlar om samhällsklass, makt och relationer och ni kom med flera bra synpunkter kring det. Jag förväntar mig nu riktigt bra inlägg. Vissa har redan skrivit, ser jag :) Deadline är framflyttad en timme till 23:00 ikväll.

Vi började också läsa högt i romanen Möss och människor och pratade om att John Steinbeck har "lånat" titeln till romanen ur en dikt av den skotske poeten Robert Burns. Dikten handlade om en bonde som råkade förstöra ett musbo på sin åker. Bonden blev ledsen för att han så enkelt hade förstört något som musen hade kämpat för att bygga upp och i dikten står det: "de största planer som både möss och människor har går ofta om intet", det vill säga - det blir inget av de stora planerna. Tänk på det när ni läser vidare i boken. Till på tisdag den 25/11 ska alla ha läst till och med s 42.

2 kommentarer:

Iman sa...

jag tror att jag hängde inte med riktigt när du läste högt eftersom när någon läser högt och det är tyst så somnar jag... men jag somna inte riktigt:) men jag får nog läsa om de första 20 sidor.

Åsa sa...

Oj då.. Ja, då måste du nog läsa om dem igen ;)