18 november 2008

Fröken Julie

Om man har frihet är en bra fråga men idag i samhället så tror jag att friheten är väldig liten men har skyldighet att gå i skolan så att man får utbildning så att man senare kan få jobb. Och när man väl har fått jobb så kommer där skatt, räkningar och det måste man betala.
Där finns alltid olika regler som man måste följa så om där finns någon frihet är jag väldig osäker på om det finns och om man kommer att ha någon frihet någon gång.där finns till och med regler som man har inom familjen som man måste följa för gör man inte det så får man en stor diskussioner eller ibland bråk. Om man får forma sin identitet det gör samhället och mina föräldrar och jag själv men det är en liten del som jag själv får forma man får sin identitet med hjälp av sina föräldrar. Samhället har olika klasser som i fröken Julie.
Där Julie är överklass och Jean och Kristin som är vanlig arbetarklass Idag så har vi olika samhällsklasser men jag tror att man inte lägger märke på det så mycket.
kändisa har högre klass men det är inte något som påverkar mig men dom har ibland mer pengar så dom kan bidra till samhället på olika sätt tex att skänka pengar till cancer. klasskillnaden var större för då fanns fattiga eller rika.
Mina föräldrar har en stor del hur jag lever tills jag är 18 år för då så får man själv bestämma och om man vill och kan så kan man flytta hemifrån och då får man leva själv och styra hur man vill ha saker och ting.Och när man då bor själv så behöver man inte bry sig vad andra tycker och tänker för man får bestämma själv hur man vill leva. Men man lyssnar vad andra tycker och tänker och ibland så kanske man anpassarsig efter det.
Det finns sociala koder som finns i samhället. Är det någon som bryter någon kod så blir människor runt om kring störda. Det behövs ibland att man behöver polisen till hjälp.

I denna grymma lek som kärleken är finns inget säkert, ingen att lita på allra minst dig själv står det i teatergruppens beskrivningar av pjäsen. Håller jag med? Hur kan man koppla det till pjäsens handling och till vår tid?

kärlek är en farlig lek som ibland kan innehålla känslor. Det är en lek som man kan ha hela tiden eller man kan ha många korta det beror på om man är med i leken eller inte. Leken så man tydligt i pjäsen där Jean ville leka sig upp i samhället för att få mer makt. Julie lekte för hon ville bli älskad, ville ha makt och ville utmanna med hjälp av Jean.
Idag så finns leken kvar men man är inte ute efter makt tror jag idag.

1 kommentar:

Åsa sa...

Den här texten är också resonerande och lite filosofisk. Det är intressant att ta del av dina åsikter och du kopplar dina egna tankar till Fröken Julie.

För att texten ska bli ännu mer slagkraftig behöver den en tydligare struktur. Som det är nu ser det ut som om du svarar på frågorna vilket du såklart också gör, men det ska helst inte synas i din text.

Tänk ut en struktur utifrån de tre nyckelorden vi tog upp på lektionen: klass, makt och relationer så har du grunden i en diskuterande text.