14 november 2008

Skrivuppgift


När min familj flyttade till Bunkeflostrand så var det ett litet samhälle utanför stan med en mellanstadieskola, en liten Ica affär och såklart fotbollsplanen. Mycket mer än så var det inte.
Men nu har Bunkeflo vuxit rejält och har numera flera förskolor, mellanstadieskolan finns kvar men det har byggts till en massa byggnader (har bla en special skola för utvecklingsstörda barn), har byggts en högstadieskola + Stadium Arena (används till innomhus träning och även som idrottsal).
Det som är bra med mellanstadieskolan är att barnen får någon dag i månaden då de får vara inne hos de utvecklingsstörda barnen och hitta på saker med dem. På högstadieskolan har man att en dag i veckan får en grupp ungdomar gå ut med de äldre från ett ålderdomshem för dementa.
Även om bunkeflo har vuxit så mycket så känner man nästan de flesta som bor här, typiskt alla känner alla område. Det är mycket äldre människor som bor här men med tiden så har det flyttat hit allt fler barnfamiljer och är även ett väldigt populärt område för Danskar.
Bunkeflo har även skapat ett "mode", när vi flyttade hit hade vårt hus redan pool, men har märkt att nästan alla som flyttar hit skaffar pool, det är nästan som att det har blivit ett mode här i området!
Det är väldigt lugnt att bo här, på gränsen till tråkigt. Efter klockan 21.00 är det inga bilar eller knappt något folk ute. De som väl är ute befinner sig antingen på fritidsgården eller på puben som ligger i "centrum".
Det är ett säkert område att bo på för barn och även för äldre, ja för alla i stort sätt.
Men inget är perfekt, klart det händer saker här med men det är mest förstörelser av skolan och vid busshållsplatserna.
Det är ett fint område och där jag bor så har jag kanske 100 meter ner till havet, vilket gör att det blåser här konstant men samtidigt är det väldigt fridfullt och en jättefin utsikt.
Det finns dock en sak jag stör mig på och det är när folk frågar var man bor och man svarar: Bunkeflostrand. Jag har varit i så många situationer där man blir klassad som snobb, rikemansunge osv. Men bara för att man bor i bunkeflo så betyder inte det att man har mer pengar än någon annan. Det finns undantag, men det finns det överallt!

4 kommentarer:

Åsa sa...

Du ger en allsidig och personlig beskrivning av ditt område. Du pekar också på ett fenomen som är tydligt i många städer: om man bor i ett visst område så "är" man på ett visst sätt i mångas ögon. Om man inte själv tycker att man passar in i bilden av det området man bor i måste man hela tiden försvara sig och förklara. Har ni upplevt det? Varför är det så, tror ni?

farah sa...

oooooh nära till havet, önskar mig bo vid havet, se soluppgången
så romantiskt faktiskt, jätte bra skrivet om din stadsdel eftersom jag hade ingen aning om Bunkeflo inte heller var den ligger.

farah sa...

Svar på Åsas frågor: Jo, förra året praktiserade jag på hjärupsskolan nära till Lund, som va en svensk skola. Varje dag skulle jag promenera en bit tills jag kommer fram till skolan och på vägen dit känndes det typ "fel" och tråkigt det va bara villor jag såg knappt någon ute, helt lungt ute. Tänke jag vill aldrig bo, så här lungt är jag inte van vid. Jag tänkte bara nej jag passar inte in här eftersom ibland så dök upp folk på vägen och då fick de syn på att jag inte va ljus och hade ljust hår så kändes det som om de snabbt sprang därifrån. Jag passade typ inte in i deras område.

Åsa sa...

Jätteintressant synpunkt, Farah. Det är konstigt med miljöer och platser. På vissa ställen känner man direkt att man inte passar in och vill bara därifrån. På andra ställen (fast man inte känner någon där eller har varit där förut)så kan man direkt känna sig hemma och att man skulle kunna bo där utan problem.
Jag skulle också vilja bo vid havet, men det blåser mycket och jag blir på dåligt humör när det blåser... Inte lätt det där. Var skulle ni andra vilja bo om ni kunde välja fritt?