18 november 2008

Fröken Julie

Jag tycker inte att vi är så fira med att forma vår identitet genom att alla påverkar oss från olika håll och på olika sätt ex.
Familjen, vänner, media, rykten, kulturen, kändisar, allt detta påverkar oss om hur vi blir och hur vi ska bete oss till.
Även om vi inte tänker på det så mycket. Det är helt klart att vi får bestämma vissa saker själva som ex om vi ska ta det ansvaret och göra denna läxan ex, men vi har alltid i baktankarna om vi inte gör det så kommer vi få konsekvenser senare och det kommer vara värre än att vi inte gjorde läxan.
Det jag försöker säga är att om vi inte gör vissa saker så kommer vi få konsekvenser utav det. På så sätt formas vår identitet också, känner jag att vi måste göra vissa saker och tänka oss för innan vi gör andra saker.
Påverkar det oss i vilken samhälles klass vi tillhör just i nu tid så kan jag faktiskt inte se någon skillnad, det är helt klart att kungen har högre status än vad jag ex har. Mer pengar dessutom bestämmer mycket mer och kan mycket mer.
Jag tror nog att utbildningen man har också sätter en person i ens status om man är överläkare det är helt klart att man hamnar bland en av dem “högre” än vad en sekreterare hamnar ex.
Men man ser inte skillnaden så bra som man gjorde förr i tiden, om vi tar pjäsen som ex, fröken Julie sa till Jean att han skulle pussa hennes fot, så hade nog aldrig någon sagt idag även om det hade varit ens betjänt.
Man ser folket på ett annat sätt nu än I-förtiden det är inte så att vi som är lägre klass är slavar till folket som är i högre klass om jag nu ska gå så långt tillbaka och kolla skillnaden.
Ingen styr nog hur du lever men det kommer alltid vara vissa regler man försöker gå efter som andra har ställt som ex föräldrarna dem ställer vissa regler så det är ju helt klart att man kommer gå efter dem i alla fall försöka. Sen som jag har sagt innan så påverkar ju vännerna, kulturen, släkten osv.
Dem har ju också vissa regler som man ska försöka hålla sig till.
Men jag tycker som person att man är som man är, ingen kan nog säga till dej såhär och såhär ska du leva utan du kan uppnå allt det du vill bara genom att ha en stark vilja för det.
Alla gör nog sitt intryck på personen sen är det upp till var och en vilken väg man ska ta.
“ I den grymma lek som kärleken är finns inget säkert, ingen att lita på allra minst dig själv”. Här håller jag med, man vet inte hur stor kärleken är för någon annan person förens man har ställt det på spel.
Ur pjäsen tänkte jag faktiskt på att hon var tillsammans med han den midsommardagskvällen att kärleken och attraktionen som fanns mellan dem gjorde både henne och honom så blinda och att det blev som det blev.
Men att dem insåg senare vad som hade hänt även om de va för sent.
Man ska vara den man är men man ska se upp vem man älskar.

1 kommentar:

Åsa sa...

Din text innehåller intressanta och personliga tankar om vad som ger status i samhället. Du vågar ta ställning och uttrycka egna idéer kring vad som är viktigt i vårt samhälle.
Texten skulle vinna på stramare formuleringar, som den är nu är den lite för talspråklig och pratig. Den innehåller för många utfyllnadsord och skulle vinna på en tydligare struktur.