18 november 2008

Fröken Julie.

Skrivuppgiften 3: Fröken Julie
Klass, makt och relation spelar stora roller i vårt samhälle, som påverkar oss både negativt eller positivt beroende på hur vi lever, relationen vi har och vilken samhällsklass vi tillhör.
– Vi har den friheten idag att välja och forma vår egen identitet i Sverige. Vi väljer själv vår livsval, utbildning och sätt att leva mm, medan det finns undantag som vissa har begränsade regler när det gäller utbildning, livspartner och sätt att leva mm inom vissa kulturer. T.ex. I min religion (islam) så får inte en man och kvinna bo själva utan äktenskap, samt får man inte ha en ”pojkvän” eller ”flickvän”.
Vilken samhällsklass man tillhör påverkar människan mycket, positivt eller negativt.
Om man t.ex. tillhör den övre klassen så känner man sig maktfull, som kan säga och göra och bete sig hur som helst utan att bry sig om konsekvenserna. Det är fult att leka tuff bara för att man har hög status i samhället, man förlorar självförtroendet. De som tillhör överklassen kan känna sig dumma och ensamma, de klarar inte av det minsta i livet, allt de vill tillfredställs utan att de anstränger sig. Om man inte anstränger sig för det man vill komma fram till så lär man inte sig att ta ansvar och ha tålamod, man lär sig av sina misstag i livet.
De som tillhör underklassen har inget att tänka på förutom hur de ska leva ett bra liv där de kan få mat, kläder och ställe att bo i. De flesta drömmer om att hoppa upp till överklassen, ha ett fint hus, trädgård och ha hög status i samhället, drömmer bara. De som tillhör underklassen lär sig med tiden att ha tålamod, ta ansvar och lär sig av sina misstag, som gör att de förstår hur livet går till.
De flesta säger att det är de själva som styr hur de lever, men tror inte att det stämmer eftersom själv kan man inte förstå konsekvenserna till saker o ting man gör, man behöver alltid någon att fråga och få stöd ifrån.
I vårt första levnadsår är det föräldrarna som bestämmer över deras barn och styr hur de ska leva, men med tiden så bygger man på sina tankar och bildar en uppfattning om hur de vill leva i fortsättningen. Föräldrarna styr mycket i livet, de flesta vill att deras barn ska leva på ett sätt andra på ett annat sätt beroende på kulturen och uppfostringen.
Det kan hända att någon bryter mot de sociala lagar, ex. Kronprinsessan får inte vara homosexuell eftersom det står inom deras lag som kungafamilj, och om det händer så bryter hon mot lagen, som gör att ryktena tolkas på olika sätt.
I vårt samhälle anpassar man sig efter vad andra tycker och tänker om ens liv, andra inte. Om man har hög status i samhället så är det makt man har och då får ingen prata illa om den personen eftersom den tillhör överklassen. De som tillhör underklassen är i de överklassens ögon de sämsta som finns och man kan göra vad som helst med dem.
De flesta vill leva ett vanligt liv som möjligt med en bra relation till alla, utbildning och livsstil, andra vill ha hög status i samhället, ha pengar och vara känd.
De finns de som utnyttjar och är ute efter något en annan person har kan vara pengar eller hög status. Ex. Fröken Julie trodde på att Jean älskade henne men han var ute efter hennes pengar och ville komma högt upp i status samt tillfredställa sina drömmar.

1 kommentar:

Åsa sa...

Det här inlägget är väl genomtänkt och det är lätt att följa tankegången i det. Det märks att du har funderat en hel del själv och använt dig av det vi diskuterade på lektionen. Bra!
För att göra det ännu mer intressant skulle du kunna koppla ihop mer av ditt resonemang med handlingen i Fröken Julie, som det är nu gör du det bara i kort i slutet.
Du bildar i stort sett korrekta meningar. Tänk bara på att se upp med allmänna begrepp som inte förklaras, t ex "påverkar oss positivt eller negativt". Var tydlig med vad du menar och förklara mer kring det. Visa i texten vilka av dina exempel som är positiva och negativa.
Tänk på dubbel bestämning: de sociala lagarna. Skriv ut hela "och" i "saker och ting".