15 november 2008

Skolveckan.

På Måndagen hade vi bara mentorstimmen och fick läxa av Lotta ,som vi skulle ha lektion med hela dagen. Läxan gick på att vi skulle skriva ner våra funderingar/förklaringar kring organdonation ,som skulle lämnas in samma dag.
På tisdagen gick samhällskunskapsläraren igenom samhällsprovet som är till nästa vecka och som handlar om etik, likheter mellan olika religioner (kristendom,islam och judendom), och deras heliga byggnader,dagar och skrift.
Denna skolveckan gick stressigt för mig, hade 2 prov på Torsdagen, matte och altenativmedicin prov. Hela kapitel 1 i matte hade vi prov på som var 40 sidor och som handlade om ekvationer, enklagradsekvationer,pytagorasats, uttryck o.s.v. Vi började också med projektarbete denna veckan , jag och min grupp kom på vad vi ska skriva om på fredagen. Vi har valt att skriva om och ta reda på varför många gymnasieelever inte orkar med hela skoldagen och vad orsaken är. Samt varför orkar lärarna mer med lektioner och ser inte trötta ut så som de flesta gymnasielever ser ut efter lunch och på morgonen?, har det med kosten att göra? Den ideen va det jag som kom på att skriva om eftersom min grupp tänkte inte på någon annat. Jag fick också lite hjälp och tips av vår svensklärare Åsa ,som tyckte om ideen.

2 kommentarer:

martina sa...

Du skrev att samhällsläraren gick igenom samhällsprovet. Vi har inte samhälle detta året, det börjar i vår. Vi har religion nu!

Åsa sa...

Aha! Tyckte också att sh-läraren verkade ha spårat in lite väl mycket på religion :) Men religion och samhälle hänger ju i och för sig ihop.
Vad ska ni andra skriva projektarbete om?