12 november 2008

Dagens lektion

Idag på lektionen tog jag upp var jag tycker att vi befinner oss just nu när det gäller bloggen och i klassrummet. Båda två är lika viktiga för vad ni ska lära er i svenskkursen och vad som förväntas av er när ni ska börja jobba eller fortsätta studera. Skolans uppgift är att fostra de studerande till demokratiska medborgare. Därför är det viktigt att allas röster får lov att höras. Att allas röster ska få höras betyder däremot inte att man kan uttrycka sig hur man vill och på vilket sätt man vill vare sig i bloggen eller i klassrummet. Jag vill att alla från och med nu gör sitt yttersta för att skapa en god stämning och att var och en bestämmer sig för att träna på det som man tycker är svårt, vad det än är. Om man bara gör det som är lätt hela tiden så utvecklas man inte. Man står kvar på samma plats.
Jag är helt säker på att alla kan så mycket bättre. Det har ni visat förut och det kan ni göra igen. Ni vet vad jag menar, men om någon behöver extra inspiration kan jag tipsa er om att lyssna på Barack Obamas tal som jag har länkat till i ett tidigare inlägg.
Från och med nu är det slut på övningsbloggandet. I fortsättningen förväntar jag mig enbart respektfulla, välformulerade och genomtänkta inlägg och kommentarer från samtliga bloggmedlemmar både på i klassrummet och här på bloggen. Som sagt - det är er svensklärare (och era klasskamrater) som läser dem. Visa vad ni kan! Det kommer att ge resultat.

Inga kommentarer: