20 november 2008

Struktur, struktur, struktur...

Nu har jag kommenterat era Fröken Julie-inlägg (uppgift 3). Den här gången har jag betonat det som är bra med era inlägg, men också vad ni behöver träna mer på. Det är viktigt i kursen att ni utvecklar ert skrivande och det gör man inte om man inte får veta vad man kan förbättra. Hoppas att ni tycker att det är ok med sådana kommentarer? Jag har försökt vara saklig och tydlig. Kommentera gärna mina kommentarer! :) Läs gärna andras kommentarer (och inlägg)också, inte bara de ni själva har fått. Det finns mycket att lära sig av varandras texter!

Det som ALLA behöver träna mer på är STRUKTUR, därav rubriken till det här inlägget. Alltför många utgår bara från frågorna som jag har gett utan att fundera på inledningen, styckeindelningen i huvudtexten och avslutningen i era inlägg. Era texter ska vara fungerande och självbärande diskuterande texter, inte bara svar på frågor eller nedskrivna idéer och tankar som kan komma i vilken ordning som helst. Den som har lyckats bäst med strukturen den här gången är Sarah. Martinas text innehåller en tydlig diskussion och en slutsats. Kååh har också en tanke med strukturen inledningsvis. Farah har också en medveten inledning, men avslutningen är inte riktigt lika genomtänkt. Ibland tänker man på strukturen i inledningen, men sedan glömmer man bort det.

På lektionen i tisdags gav jag er hjälp till en struktur, men ingen har fullt ut dragit nytta av eller använt sig av den, tyvärr... Jag gav er nyckelorden: klass, makt och relationer. Om ni utgår från de tre begreppen har ni tre stycken att utveckla i era inlägg. Samtliga tre stycken ska diskutera klass, makt och relationer både i Fröken Julie och i vårt samhälle. Har du väl gjort det behövs bara en inledning som leder läsaren in i texten och en avslutning som binder ihop vad du har kommit fram till. Enkelt, va?

Till lektionen på tisdag kan ni titta igenom ert eget och de andras inlägg en gång till. Skriv ner de bästa och mest välformulerade tankarna om klass, makt och relationer som ni hittar och ta med er till lektionen. Med det som grund lovar jag att vi ska skriva en fullständigt lysande diskuterande text tillsammans som vi sedan kan ha som "mall" för andra texter ni ska skriva i kursen.

Läxa till tisdag är också att läsa till och med s 42 i Steinbecks Möss och människor.

OBS! Jag saknar inlägg från följande bloggare: Tråden, Sukii, Sabina och Emma.

Inga kommentarer: